Praktijkvoorbeeld: Nijmeegse fietsdiensten.nl
Vanaf 2004 heeft Fietsdiensten.nl onderzoek gedaan naar stedelijke distributie per transportfiets. Hieruit constateert Sluijsmans dat ongeveer tweederde van alle bevoorrading in de binnensteden zich leent voor vervoer per transportfiets. Dat hoeft zeker niet meer met loodzware bakfietsen met grote rieten manden voorop. Tegenwoordig zijn er al elektrisch ondersteunde transportfietsen beschikbaar met een laadvermogen van 2 kuub en 400 kg , zie
www.cargocycles.nl. Sluijsmans ideeën over stedelijke distributie in Nijmegen zijn in 2006 overgenomen en uitgewerkt tot wat nu Binnenstadsservice heet. Dit concept vindt inmiddels landelijke navolging, zie www.binnenstadservice.nl.
Ondertussen ontwikkelt Sluijsmans alweer nieuwe fietsdiensten. Vorig jaar bezorgde Fietsdiensten.nl wekelijks op 180 adressen een biologisch groentepakket van een boer uit Groesbeek. Dit project is beëindigd, omdat de boer de bezorging nu voortzet met een elektrisch busje. Fietsdiensten is nu een nieuw project opgestart voor de bezorging van biologische fruitpakketten bij particulieren, bedrijven en scholen. Ook bezorgt het bedrijf regelmatig boodschappen bij (oudere) mensen thuis. Verder onderhoudt de onderneming een dagelijkse koeriersdienst voor de Kamer van Koophandel Centraal Gelderland tussen de kantoren in Arnhem en Nijmegen. De dossiers zijn daardoor altijd dezelfde dag voor 11.00 uur op het hoofdkantoor en kunnen dezelfde dag nog verwerkt worden.
Een voorwaarde voor de groei van innovatieve fietsdiensten is volgens Sluijsmans wel dat er voldoende stallingsfaciliteiten zijn. Zo zijn er in Nijmegen vorig jaar 800 fietsklemmen bijgeplaatst, maar het gebruik van de fiets groeit er volgens hem sneller dan er klemmen geplaatst kunnen worden. Sluijsmans: ‘Ook het gebruik van elektrische fietsen neemt toe. Fietsenstallingen moeten hier op aangepast worden door ruimere stallingsplaatsen en oplaadmogelijkheden. Ook zie je steeds meer bakfietsen voor kindervervoer en boodschappen. Hier zijn nog nauwelijks parkeerplaatsen voor gereserveerd.’ Bestaande verkeersmaatregelen die al gunstig zijn voor innovatieve fietsdiensten zijn: milieuzones, 30 km-zones en ongelijkvloerse kruisingen voor snel en langzaamverkeer. ‘Hoe minder plaatsen rechtstreeks per auto bereikbaar zijn, hoe interessanter het wordt om met de fiets te reizen of goederen per fiets te (laten) bezorgen.’
Auteur: Joske van Lith
Reactie plaatsen •