Praktijkproeven met in-carsystemen
Op 6 juli zijn 4 praktijkproeven van start gegaan met slimme in-carsystemen. De proeven variëren van een systeem dat vrachtwagenchauffeurs helpt tijdig een goede parkeerplaats te vinden tot een persoonlijk advies dat automobilisten door de verkeerslichtenregelingen loodst.
Bij de proeven werken overheden, kennisinstellingen en bedrijven nauw samen. De vier proeven zijn heel verschillend. In het Smart In-Car project wordt informatie van smartphones gebruikt om verkeersstromen in beeld te krijgen. Daarnaast worden 200 à 300 auto’s voorzien van kastjes die de communicatie tussen alle microprocessors van de auto uitlezen. Zo weet het systeem bijvoorbeeld of mistlampen of ruitenwissers aanstaan.
Door de informatie uit de auto te combineren met de gegevens over verkeersstromen, ontstaat een schat aan informatie, die te gebruiken is voor de beheerders van het wagenpark, voor de automobilisten zelf en voor de wegbeheerders.
Groene golf
In de proef Radio Dynamic Speed Advice wordt een geselecteerd aantal verkeerslichten in Eindhoven uitgerust met microzenders. Die microzenders zenden informatie uit over bijvoorbeeld het aantal seconden dat het licht nog op rood staat. 500 automobilisten die meedoen aan de proef, vangen de uitgezonden informatie op en dankzij een kleine softwareaanpassing van het navigatiesysteem in hun auto, krijgen zij een persoonlijk groene golf-advies: als je nu 50 blijft rijden staat het verkeerslicht straks op groen.
Parkeerplaatsen vrachtwagens
In de proef ParckR wordt de informatie uit gps-systemen van vrachtwagens gebruikt om de bezettingsgraad van parkeerplaatsen langs de snelweg A67 in beeld te krijgen. Het doel is om vrachtwagenchauffeurs via een smartphone op de hoogte te brengen van de bezettingsgraad van een parkeerplaats. Nu gebeurt het regelmatig dat vrachtwagenchauffeurs te lang doorrijden of fout parkeren omdat er geen plek is op de rustplaats die ze van te voren hadden uitgezocht.
File-informatie
In het project Contrast, de connected car van Deurne naar Eindhoven, krijgen automobilisten individuele informatie over het verkeer voor hen. Dat kan een snelheidsadvies zijn over een verkeerslicht dat op rood staat, maar ook informatie over files op de route. Informatie uit sensoren in de auto over snelheid, positie en acceleratie wordt gecombineerd met informatie van de verkeerssystemen langs de weg van de wegbeheerders.
Subsidie
Het ministerie van Infrastructuur en Milieu, provincie Noord-Brabant en Samenwerkingsverband Regio Eindhoven (SRE) steunen de vier proeven van Brabant in-car II met in totaal 2 miljoen euro. Inclusief de eigen inbreng van de deelnemende bedrijven en kennisinstellingen wordt er gedurende de looptijd van het programma (tot en met november 2012) meer dan 5 miljoen euro geïnvesteerd.
Auteur: Eveline Korving
Foto ANWB/AVD
Reactie plaatsen •