PR voor park-and-ride
Vlag uit voor P+R! Trotse banieren wijzen automobilisten de snelste weg naar het openbaar vervoer aan de rand van de verkeerswegen rond drie grote overstapparkeerplaatsen bij Poortugaal, Noorderhelling en Prins Alexander. Tot eind dit jaar krijgen nog vier à vijf bestaande parkeerterreinen langs of vlakbij de Rotterdamse 'ruit' inrichtingsborden die park-and-ride uit de anonimiteit moeten halen.
'Vraag maar op verjaardagen, Niemand weet precies wat P+R eigenlijk is', meent Ger Lulofs van de afdeling verkeer en vervoer van de gemeente Rotterdam en projectleider voor de promotie van P+R-terreinen. PR voor park-and-ride dus. Maar niet alleen promotie. Tegelijk staat forse uitbreiding van het areaal aan P+R-plaatsen op het programma. Binnen het Stadsregiogebied, Rotterdam en 16 omliggende gemeenten, moet het aantal park-and-ride-plaatsen van nu 6000 -verdeeld over 32 terreinen - in vier à vijf jaar worden verdrievoudigd. 'Dat heeft weinig zin als we daarmee niet wat meer aan de weg timmeren', meent Lulofs. Letterlijk gebeurt dit met de banieren, inrichtingsborden en billboards langs de 'ruit' en langs stedelijke stroomwegen. 'De bewegwijzering naar de locaties klopt in het algemeen wel, maar ter plekke zelf hebben we een herkenbaar logo en inrichtingsbord nodig met een overzicht van de aantallen plaatsen, de geldende regels - op P+R-locaties mag bijvoorbeeld niet ‘geflyerd’ worden - maar ook de vermelding van een telefoonnummer voor vragen of klachten. Herkenbaarheid van de terreinen en herhaling van de campagnemotto's zijn essentieel', aldus Lulofs.
In de maand september zetten Stadsregio en gemeente Rotterdam - naar aanleiding van de Wereldhavendagen en de autovrije zondag - ook bioscoopreclames in 23 zalen in, alsmede mobiele billboards. Daarmee kreeg elke automobilist met een bluetooth-mobieltje binnen een afstand van 60 meter automatisch een sms’je toegestuurd met het campagnemotto: 'P+R is toch voordeliger'.
In december worden rond de feestdagen nieuwe actiemiddelen in de strijd geworpen om het gebruik van P+R-terreinen onder de aandacht te brengen. Doordeweeks is de bezettingsgraad van de 32 terreinen nu 75 à 80 procent. In weekenden liggen ze er voor een deel verlaten bij. Uiteindelijk komen de nieuwe inrichtingsborden op alle bestaande en nieuwe P+R-locaties. 'Zoals we in 2004 en 2005 al uniformiteit met een herkenbare inrichting op de 12 carpoolpleinen van de Rotterdamse regio bereikt hebben, zo willen we dat de komende jaren ook met de P+R-terreinen', aldus Lulofs. Voor verdere bevordering van park-and-ride werken Stadsregio en gemeenten samen met het Verkeerscoördinatiecentrum Rijnmond en voert men onder meer campagnes bij werkgevers.
Reactie plaatsen •