P+R Plus verbindt wegen en ov aan elkaar
De ANWB presenteerde 16 mei haar visie ‘P+R Plus’ aan minister Schultz van Haegen en aan Peter Smit, regiobestuurder van het Stadsgewest Haaglanden. De visie P+R Plus bevat een plan om wegen en openbaar vervoer op een nieuwe manier aan elkaar te knopen.
Door P+R Plus ontstaan knooppunten buiten de stedelijke centra waar automobilisten gemakkelijk kunnen overstappen op hoogwaardig openbaar vervoer richting verschillende steden. Huidige P+R voorzieningen liggen vanwege sterk uitdijing van het stedelijk gebied vaak te dicht op de stad.
Voorbeeldregio
Om het potentieel te schetsen werkte de ANWB samen met TNO haar visie uit voor de regio Rotterdam - Den Haag. Deze regio kan als voorbeeld dienen voor andere stadsregio’s in Nederland.
Kennis van ov-lijnennet niet nodig
P+R Plus zijn hoogwaardige overstapplekken op de belangrijkste invalswegen van het stedelijk gebied. De reiziger kan er gemakkelijk overstappen op openbaar vervoer naar alle belangrijke bestemmingen. Op deze plekken moet actuele reisinformatie beschikbaar zijn voor de reiziger. Hierdoor is het niet langer noodzakelijk dat de reiziger zich vooraf in het lokale of regionale ov-lijnennet verdiept.
Betere bereikbaarheid rond grote steden
De visie P+R Plus is een integrale uitwerking van de visie op het Robuust Wegennet die de ANWB in 2008 presenteerde. De ANWB is van mening dat de introductie van P+R Plus een belangrijke bijdrage kan leveren aan de verbetering van de bereikbaarheid rond de grote steden. Het vergroot de keuzemogelijkheden van de reiziger.
Informatie
In Verkeerskunde 4 (verschijnt 23 juni) wordt in een artikel uitgebreid ingegaan op de visie P+R Plus
Auteur: Jacques Lorsheijd
ANWB-directeur Guido van Woerkom introduceert samen met minister Schultz van Haegen en Peter Smit, regiobestuurder van het Stadsgewest Haaglanden, het nieuwe P+R Plus logo (foto: ANWB/AVD)
Reactie plaatsen •