Politieke woordvoerders over kwetsbare verkeersdeelnemers (VK 7/2009)
Kees Vendrik, GroenLinks:
Monteer snelheidsbegrenzers in voertuigen
‘Alhoewel het aantal verkeersdoden in Nederland gelukkig blijft dalen, is
die trend bij het aantal ziekenhuisopnames niet te zien. Je kunt wegen
veiliger maken, auto's desnoods tot een soort tanks verbouwen, maar
voetgangers en fietsers blijven kwetsbaar, jongeren en ouderen in het
bijzonder. Zij verdienen dus bescherming.
Het meest bedreigend voor hen, zijn te hard rijdende automobilisten.
GroenLinks wil dat er veel meer werk gemaakt wordt van
snelheidsbegrenzers op bestelbusjes en personenauto's. Een verplichting
gaat de meeste partijen te ver, maar op termijn zal iedereen het heel
gewoon vinden dat je als bestuurder via een satelliet informatie
doorgestuurd krijgt over de geldende maximum snelheid en automatisch
bijgestuurd wordt als het gaspedaal te diep wordt ingedrukt.
Ook zou 30 de norm moeten worden in alle woonwijken, waarbij straten zo
ingericht worden dat je praktisch niet harder kunt. Én er moet worden
gehandhaafd.
Verder zou Nederland zich in de EU hard moeten maken voor het maximaal
motorvermogen van auto's. Want wat heb je aan een wagen die 250 kan, als je
nergens harder dan 120 mag?’
Lia Roefs, PvdA:
Maak duidelijkere regels voor scootmobiel
‘In ieder overleg over verkeersveiligheid waarbij minder valide
bestuurders en de kwetsbare ouderen centraal staan, komt de scootmobiel-
gebruiker prominent naar voren. De PvdA wil niet meer maar wel duidelijkere regels. De mobiliteit en vrijheid van de scootmobielbestuurder is belangrijk, maar voor zowel
bestuurders als ook voor de overige verkeersdeelnemers is duidelijkheid
geboden. Door wazige regels ontstaan gevaarlijke situaties. Want nu
kunnen de gebruikers naar believen kiezen of ze de voetgangers-,
fietsers- dan wel bestuurdersrol willen innemen. Jaarlijks komen gemiddeld
vijf bestuurders van een scootmobiel om het leven bij ongelukken en
vallen er 600 gewonden.
Wij hebben bij minister Eurlings aangedrongen op voorschriften voor
spiegels, kilometerteller en de verlichting op de scootmobiel. De PvdA
pleit voor meer theorie- en praktijktrainingen in gemeenten. Het is
belangrijk voor de minder valide bestuurder en de kwetsbare ouderen dat
ze zich veilig voelen in het verkeer en dat er niet onnodig irritatie
ontstaat bij de overige verkeerdeelnemers.’
Emile Roemer, SP:
Maak jongeren minder kwetsbaar door verkeerslessen
Natuurlijk zijn fietsers en de voetgangers kwetsbaar. Een klap komt bij hen extra hard aan. Dit geldt ook voor de automobilist in een goedkoper voertuig. Je zal maar met je Panda tegen een SUV oprijden. Niet alleen dient een auto een minimale vorm van veiligheid te hebben er moet ook een maximum komen aan de verkeersonveiligheid die je anderen bezorgt.
Degenen die het verkeer niet kunnen overzien zijn ook erg kwetsbaar. Jongeren dienen naast de standaard vaardigheden op school ook te leren het verkeer te lezen. Verkeerslessen op lagere en middelbare scholen. Wellicht met als cadeautje een theoriecertificaat. Zodoende worden de jongeren veel minder kwetsbaar.
Auteur: Eveline Korving
Reactie plaatsen •