Plan voor goederenoverslag bij nieuw station Bleizo
Ondernemers hebben het plan geopperd om een speciale goederenoverslag voor agro-gelieerd transport te maken vlakbij het nieuw te bouwen station Bleizo, aan de lijn Den Haag-Utrecht. Vlakbij ligt immers het veilingterrein van FloraHolland in de Klappolder.
De Kamer van Koophandel in de regio Den Haag probeert nu partijen enthousiast te maken voor onderzoek naar de mogelijkheden van zo'n terminal. Nu is het momentum er met de bouw van station Bleizo, zegt directeur Peter Luijkx. Aanleiding is uiteraard de steeds slechter wordende bereikbaarheid in de regio. Luijkx: Met het verbeterde openbaar vervoer van het Stedenbaanconcept, waar station Bleizo onderdeel van is, haal je al een flink aantal mensen van de weg. Door er een goederenoverslag aan vast te knopen en zo het aantal vrachtauto's te verminderen, maak je een dubbelslag.
Rond station Bleizo moeten echter vooral kantoren verrijzen om voldoende in- en uitstappers te generen. Past daar ook nog een goederenoverslag? Luijkx: 'De overslagterminal zou niet direct aan het station moeten liggen, maar een paar honderd meter verderop.
Hoewel de goederenoverslag geen deel uitmaakt van de planstudie naar Bleizo die ProRail binnenkort gaat uitvoeren, zal het plan wel worden meegenomen in de verdere planvorming', meldt een woordvoerder van de gemeente Lansingerland.
Of een dergelijke goederenoverslag kans van slagen heeft, is niet direct te zeggen, meent Jo van Nunen, hoogleraar logistiek van de Erasmus universiteit Rotterdam. 'Je moet goed onderzoeken of je voldoende volume kunt verzamelen, waardoor het betaalbaar wordt. Op voorhand heb ik wel mijn twijfels of je dan bij een station aan een personenspoorlijn moet gaan zitten. Als Bleiswijk en het Westland samenwerken krijg je wel een aardig volume, maar misschien kun je dan beter aan de Betuwelijn gaan zitten.'
Techniek geen probleem
Het idee van een goederenterminal bij Bleizo neemt Van Nunen mee in een veel breder, twee jaar durend onderzoek naar de 'fresh' corridor, het vervoer van groenten en fruit van en naar het Rotterdamse havengebied, het Westland, de Betuwe en Venlo. Daarbij komt niet alleen spoor aan bod. Er is al vers-vervoer via de binnenvaart, short sea is een optie, vliegtuigen, noem maar op. Er is veel veranderd de laatste jaren in het conditioneren van producten. Het is nu al mogelijk om snijbloemen per boot naar de Verenigde Staten te vervoeren.
Ook Arjan van Binsbergen, directeur van onderzoeksschool Trail, denkt dat techniek niet het probleem zal zijn. 'Je hebt tegenwoordig bijvoorbeeld koelcontainers die per spoor zijn te vervoeren. De organisatie is de achilleshiel van dit soort transporten. Lukt het om voldoende lading bij elkaar te krijgen voor zon transport? En heb je aan de andere kant van de lijn dan een plek waar dit samengestelde gebundelde vervoer weer verder kan worden verdeeld?' De capaciteit op het spoor is niet direct een probleem. Van Binsbergen: 'Dit soort transport kan prima ‘s nachts plaatsvinden. De producten moeten ‘s morgens in de winkels liggen.'
Of de branche klaar is voor een echte overstap naar vervoer per spoor is nog even de vraag. Luijkx: 'Jarenlang werd er alleen maar over vrachtwagens gepraat, maar tijden veranderen.'
Reactie plaatsen •