Pilot met betaald fietsparkeren Utrecht Centraal
Direct na oplevering van de nieuwe fietsenstalling aan de Jaarbeurszijde, in 2013, start er een tweejarig pilot met betaald fietsparkeren in Utrecht.
In de nieuwe inpandige Jaarbeurspleinstalling zijn er straks 5340 fietsparkeerplekken. Er zullen verschillende tarieven geheven worden, afhankelijk van de aangeboden kwaliteit. Het blijft mogelijk gratis te stallen maar daarvoor moeten mensen dan iets verder lopen. Op de plek van het de huidige tramhalte Westplein, ongeveer
Fietsersbond ‘niet ontevreden’
Wim Bot van de Fietsersbond is ‘niet ontevreden’ over de opzet van de pilot. ‘Wij hebben steeds gepleit voor verschillende tarieven binnen de stalling, want er zijn verschillende soorten fietsers met verschillende wensen. Zo kun je met hogere tarieven ook het gratis stallen in stand houden.’
Resultaten van pilot
Bot is heel benieuwd naar de resultaten van de proef. ‘Iedereen die zich met fietsparkeren bezighoudt gaat dit volgen. Hoe gaat dit uitpakken? Wat gaat er bijvoorbeeld gebeuren op de grens waar stationszone ophoudt. Gaan mensen daar dan gratis stallen?’ Bot verwacht verschijnselen die bekend zijn van het invoeren van betaald parkeren in een bepaald zone. ‘Ik denk dat dat vergelijkbaar is.’
Fietsenzee verdwijnt
In de huidige situatie aan de Jaarbeurszijde zijn er in verhouding veel meer gratis plekken. De drie partijen achter de pilot, gemeente Utrecht, NS en ProRail, verwachten dat de combinatie van goede stallingen en handhaving er voor zal zorgen dat ‘dat de huidige fietsenzee voor het station verdwijnt’. De drie partijen willen met de pilot proefdraaien met het ‘nieuwe fietsparkeren’. Dat houdt volgens hen in: ‘het verbeteren van de (fiets)bereikbaarheid, hoge kwaliteit fietsparkeerplaatsen en het vergroten van de veiligheid’.
Verbouwing Utrechts stationsgebied
De bouw van de nieuwe stalling aan de Jaarbeurszijden maakt deel uit van een enorme verbouwing van het Utrechtse stationsgebied, uiteindelijk zullen er 22.000 inpandige fietsparkeerplaatsen rond Utrecht Centraal beschikbaar zijn.
Klankbordgroep
De pilot wordt onder andere gevolgd door de klankbordgroep (waarin onder andere de Fietsersbond en Rover zitten). Deze partijen zijn ook betrokken bij de geplande evaluatie in 2015. Daarnaast volgt het ministerie van Infrastructuur en Milieu de proef nauwgezet, in het kader van het actieprogramma fietsparkeren.
De Utrechtse proef met het invoeren van gedifferentieerd betaald fietsparkeren rond stations is niet de eerste. Andere experimenten vinden plaats in Zutphen en Arnhem.
Auteur: Jacques Lorsheijd
'De huidige fietsenzee voor het station verdwijnt ', verwachten gemeente Utrecht, NS en ProRail (Foto: ANWB/AVD)
Reactie plaatsen •