Phileas terug als gewone hybride bus
Een ov-concept met designprijzen op het nachtkastje, de Phileas, kende zoveel problemen dat ingrijpende aanpassingen noodzakelijk bleken. Het automatisch geleidingssysteem en de serie-hybride aandrijving zijn geannuleerd. Een nagenoeg gangbare hybride stadsbus rijdt nu door Eindhoven.
Bij de ontwikkeling van de Phileas in de jaren 90 stond het SRE (Samenwerkingsverband Regio Eindhoven) hoogwaardig openbaar vervoer in de stadsregio voor ogen: een automatisch geleide voertuig over een grotendeels vrije busbaan. Hoe dat werkt? Nadat een chauffeur één keer de route rijdt, wordt deze opgeslagen in de boordcomputer. De bus kan dan rijden met de voorgeprogrammeerde route. Magneten die om de 4 á
Ook andere aanpassingen bleken noodzakelijk, onder meer door problemen met het batterijmanagementsysteem. Een parallelhybride aandrijving met een dieselmotor en elektromotor gezamenlijk op de achterste as vervangt de aanvankelijke serie-hybride (LPG-elektrisch) aandrijving met elektromotoren in alle wielen met uitzondering van de voorwielen.
‘Te veel innovatieve technieken tegelijkertijd en betrokkenheid van veel verschillende producenten waren bezwaarlijke factoren’, concludeert Dijk. Negen vernieuwde bussen rijden nu handgestuurd in Eindhoven. SRE beslist in 2010 over het geleid halteren van de Phileas.
In Istanbul verzorgen 50 zelfde aangepaste bussen de dienstregeling. De bedoeling is dat ze geleid gaan halteren, aldus een woordvoerder van bouwer APTS. De Franse gemeente Douai krijgt de primeur van de automatische geleiding. ‘12 Phileasvoertuigen gaan er in 2010 manueel en vanaf 2011 geleid rijden. Daarbij controleren drie boordcomputers elkaar.’ (HvdM)
Auteur: Joske van Lith
De Phileas rijdt als handgestuurde bus in de regio Eindhoven
Reactie plaatsen •