Perceptiesysteem autonome voertuigen getest op rotondes
Onlangs is een betrouwbaar omgevingsperceptiesysteem voor autonome voertuigen succesvol getest op rotondes, blijkt uit het promotie-onderzoek van Marvin Raaijmakers. Hij promoveerde aan de TU Eindhoven op dit onderwerp.
Tijdens zijn onderzoek werkte Raaijmakers samen met onderzoekers van Audi AG, om de techniek van de auto om de omgeving waar te nemen te verbeteren. Dit startte met het verbeteren van waarnemingen van de sensoren. De sensordata gebruiken de voertuigen om de infrastructuur waar te nemen, maar ook om het vervolg op de weg te kunnen voorspellen.
De nieuwe methode die de promovendus en de onderzoekers van Audi ontwikkelde, heet de multi-hypothesis road representation. De gedachte hierachter is, dat een autonome auto het rijgedrag niet baseert op de meest aannemelijke hypothese over hoe de weg verloopt, maar op een verzameling van meerdere hypotheses.
Ook ontwikkelde Raaijmakers een algoritme voor het perceptiesysteem, waarmee het middeneiland van de rotonde kan worden ‘gezien’. Verder kan met het model dat hij ontwikkelde, alle sensordata gecombineerd worden met gedetailleerde data van een digitale kaart, waardoor ook alle andere elementen van een rotonde door het autonome voertuig kan worden herkend.
Uit verschillende praktijktests is gebleken dat de geometrie van een volledige rotonde met dit model tot op 20 centimeter nauwkeurig wordt berekend. Wel is het zo dat de kaartgegevens dan volledig moeten kloppen (wat niet altijd zo is) en dat er rotondes van verschillende soorten en maten zijn, waardoor niet elke rotonde nog kan worden herkend.
Reactie plaatsen •