Peijs werkt aan Europese agenda voor de toekomst
Verkeersminister Karla Peijs en staatssecretaris Melanie Schultz van Haegen zetten zich in voor nieuwe initiatieven op het gebied van spoor en wegvervoer tijdens het Nederlands voorzitterschap van Europese Unie. Naast de officiële agenda belegt het ministerie informele bijeenkomsten voor de Europese verkeersministers en de Europese Commissie om te spreken over innovatie in betrouwbare infrastructuren en de toepassing van alternatieve brandstoffen en zuiniger en schoner autogebruik.
Minister Peijs zal gedurende het Nederlandse EU-voorzitterschap de Raad voor Vervoer, Telecom en Energie voorzitten, voorzover het vervoeronderwerpen betreft. Deze periode leent zich goed voor agendasetting, aldus de minister in een brief aan de Tweede Kamer. ‘Nieuwe ideeën en initiatieven kunnen worden meegegeven aan de nieuwe Commissie (vanaf 1 november) en het nieuwe Parlement (verkiezingen 10 juni).’ De rode draden van het ministerie voor dit voorzitterschap zijn: veiligheid, efficiënte mobiliteit, kennis en innovatie, en ‘goed nabuurschap.
Ook de ontwikkeling van het Europese satellietsysteem Galileo komt tijdens het Nederlands voorzitterschap in een nieuwe fase. In december wordt een besluit verwacht ten aanzien de stationeringsfase, waarbij ook het uitvoerende consortium wordt aangewezen. Inmiddels is, naast een overeenkomst met de Verenigde Staten, een samenwerkingsverdrag met China gesloten. Uitgesloten zijn gevoelige technologieën en het te creëren overheidssignaal van Galileo. China wil tevens een financiële bijdrage leveren aan de verdere ontwikkeling van Galileo. Met andere landen, zoals India en Israël, is overleg over samenwerking gestart.
Verder verwacht de minister een initiatief van de Europese Commissie ten aanzien van de regelgeving voor openbaarvervoercontracten, zeker nu na de uitspraak van het Europese Hof in het zogeheten ‘Altmark-arrest’ er in de EU rechtsonzekerheid is ontstaan voor de vervoerbedrijven en aanbestedende overheden. Inzet voor Nederland blijft dat de bestaande concessie van NS voor het nationale kernnet in stand moet blijven.
Ook op de agenda staat Europese harmonisatie van de regels voor het rijbewijs. Peijs vindt het belangrijk dat landen de mogelijkheid houden om zelf uit veiligheidsoverwegingen hogere leeftijdsgrenzen te hanteren voor verkrijging van het rijbewijs, zoals bij het rijbewijs voor bromfietsen en lichte motoren. Belangrijk is ook de behandeling van het zogenaamde derde spoorpakket. Het onderdeel ‘liberalisering van het personenvervoer’ lijkt weliswaar in een impasse te geraken, maar vooruitgang is volgens de minister wel te boeken op het gebied van de kwaliteit van het goederenvervoer per spoor en de invoering van een internationaal rijbewijs voor machinisten.
Reactie plaatsen •