Parkeren met mobiel populairder
Onder het motto ‘Wie kan telefoneren, kan ook 06-parkeren’ worden automobilisten in Rotterdam de komende maanden actief benaderd over het 06-parkeren, als alternatief voor het betalen met de chipknip. ‘Uit onderzoek blijkt dat veel mensen het 06-parkeren nog niet kennen. Anderen kennen deze manier van betalen wel, maar maken er nog geen gebruik van’, aldus de gemeente. Parkeren met de mobiel heeft als groot voordeel dat mensen niet meer betalen dan nodig is. Bovendien hoeft parkeertijd niet meer vooraf te worden ingeschat.
Nijmegen
De gemeente Nijmegen signaleert een toenemend gebruik van de mobiele telefoon om het parkeergeld te betalen. In 2011 registreerde de gemeente 105.124 parkeertransacties die parkeerders via hun mobiele telefoon regelden. In 2012 waren dat er tot en met begin oktober al 139.438. Wethouder Henk Beerten is blij met de groei: ‘Mobiel parkeren is een extra dienstverlening aan de bezoekers van onze stad. We hebben er ook bewust voor gekozen om niet met één vaste aanbieder te werken, maar parkeerders de mogelijkheid te bieden om zelf te kiezen uit de bedrijven die in Nijmegen actief zijn. Ik hoop dat we het aanbod in de toekomst nog verder kunnen uitbreiden.’
Real time
Automobilisten die op straat parkeren in het betaald parkerengebied in Nijmegen kunnen al jaren gebruikmaken van de aanbieders Park-line en Parkmobile en sinds vorig jaar van SMS-parking en Yellowbrick. Wie zich bij één van deze aanbieders aanmeldt, hoeft geen parkeerkaartjes meer te kopen en betaalt alleen nog de werkelijke parkeertijd. Hierdoor maakt Nijmegen in al haar betaald parkeren gebieden het zogenaamde real time parkeren mogelijk, zoals dat ook in de Nijmeegse garages gebruikelijk is.
Auteur: Julia Breeuwsma
Onder het motto ‘Wie kan telefoneren, kan ook 06-parkeren’ worden automobilisten in Rotterdam de komende maanden actief benaderd over het 06-parkeren.
Reactie plaatsen •