‘Parkeren is emotie’
Detailhandel Nederland slaat na haar jaarlijkse Nationale Parkeertest alarm over tariefstijgingen van 26 tot wel 44% en pleit voor verplichte invoering van betalen per minuut. Voor dat laatste is wat te zeggen, maar er zijn belangrijkere zaken, zo meent adviesbureau Goudappel Coffeng.
Jeroen Roelands, adviseur parkeren bij Goudappel Coffeng: ‘Parkeren is emotie en dat speelt Detailhandel Nederland goed uit met de Nationale Parkeertest. Zo'n 44% stijging klinkt natuurlijk dramatisch hoog en dat blijft dan hangen in de beeldvorming. Wat onvermeld blijft is dat deze stijging onderdeel is van het gelijktrekken van alle parkeergarages in Den Haag en dat de afgelopen 3 jaar deze garage geen prijsindexatie heeft toegepast. Wat ons overall opviel was een heel redelijke prijsstijging en het grote aantal tariefsverlagingen.’
Nuancering
Belangrijker is een nuancering over het belang van de tarieven in relatie tot waar het ook Detailhandel Nederland om gaat: de economische vitaliteit van winkelgebieden. Guido Scheerder, adviseur ruimtelijke economie bij Goudappel: ‘Parkeren is zeker een factor in de aantrekkingskracht van een winkelgebied. Maar doorslaggevend is de attractiviteit van de winkels zelf en zaken als sfeer en gemak voor de dagelijkse boodschappen. Van de parkeergerelateerde factoren zijn vindbaarheid van een vrije parkeerplek en de loopafstand vervolgens naar de winkels minstens zo belangrijk als tarief. Telkens weer blijkt een discussie over de hoogte van parkeertarieven achteraf voornamelijk alleen veel energie te hebben gekost. Die besteed ik liever aan maatregelen die echt structureel zoden aan de dijk zetten, zoals een actieplan om het winkelplan echt spannender te maken, het verhogen van de aantrekkelijkheid van de openbare ruimte of eens een goede analyse van de bezoekers en hun mobiliteitspatronen.’
Parkeren is maatwerk
Roelands vult aan: ‘Parkeren is maatwerk. Parkeertarieven moeten in verhouding staan tot de kwaliteit van het winkelgebied en wat mensen ervoor over hebben om er te zijn. In de binnenstad van Amsterdam kun je meer vragen dan in bijvoorbeeld een dorpscentrum in de kop van Noord-Holland. Daarnaast: gratis parkeren bestaat niet. De tariefsverlaging moet ergens vandaan komen. Detailhandel Nederland wentelt de kosten van parkeren bij voorkeur af op alle inwoners van een gemeente, ongeacht of die inwoners met de auto of met de fiets naar het centrum gaan. In onze visie is het toch reëler om de kosten neer te leggen bij degenen die ook daadwerkelijk gebruik maken van de parkeervoorzieningen.’
Verlaging van parkeertarief heeft volgens Scheerder en Roelands alleen zin als het om vergelijkbare winkelgebieden gaat, Bijvoorbeeld twee vergelijkbare wijkwinkelcentra op korte afstand van elkaar. Als de een gratis of goedkoper wordt zal dat ene wijkwinkelcentrum wat kunnen winnen van het nabijgelegen vergelijkbare wijkwinkelcentrum waar het parkeren betaald blijft. In de praktijk blijken vooral totaal verschillende winkelgebieden met elkaar te concurreren en spelen parkeertarieven maar een bijrol.
Scheerder: 'Het rumoer over parkeertarieven is van alle tijden met een piek in (lokale) campagnetijd. Onderzoek wijst uit dat mensen niet minder gaan kopen door tarieven. Ook de recente roep om de auto zo maar weer de winkelstraat in te laten past in het rijtje misverstanden. Het hangt namelijk heel erg sterk af van het winkelaanbod en vergeet niet: automobilisten kopen wellicht meer per eenmalig bezoek. Het zijn de fietsers en voetgangers die zorgen voor een regelmatige aankopen.’
Weerstand
Er is één manier om met parkeertarieven wél een grote impact te creëren op de omzet: onhandige communicatie en fors hogere parkeertarieven in één keer doorvoeren. Dat roept weerstand op en dat merkt de ondernemer direct in zijn omzet op de korte termijn. Roelands: ‘Wat dat betreft is betalen per minuut inderdaad een goed idee. Het voegt transparantie toe aan de tariefsdiscussie en dat voorkomt dat uitvergrotingen de krantenkoppen domineren.’
Auteur: Marieke Hut
Reactie plaatsen •