Parkeren is een kunde
Het onderwerp parkeren is zo complex geworden dat het zich heeft ontwikkeld tot parkeerkunde. En dat vereist vervolgens weer dat er parkeerdeskundigen mee aan de slag gaan. DTV Consultants en CROW onderkennen deze trend en zijn in oktober, in nauwe samenwerking met VEXPAN, gestart met een post-hbo opleiding tot parkeermanager.
Natalie Veenkamp, senior adviseur bij DTV Consultants: ‘Parkeren is een vakgebied waarin steeds meer geld omgaat en waarin sprake is van complexe vraagstukken. Om tegemoet te komen aan de stijgende vraag naar professionals hebben we deze praktijkgerichte opleiding opgezet. Naast de noodzakelijke, inhoudelijke parkeerkennis zijn vaardigheden nodig om optimaal van de markt te kunnen profiteren en in- en externen goed aan te sturen.’
De parkeermanager vervult namelijk een belangrijke regierol. Veenkamp: ‘Hij voert de regie tussen bestuur, afdelingen en organisaties, zowel in- als extern. Hij stemt parkeerdiensten op elkaar af en integreert ze tot een geheel. Daarnaast is het zijn taak om te zorgen dat het beleid en de operationalisering uitvoerbaar en beheersbaar zijn en binnen de begroting passen.’ Ook communicatie wordt niet vergeten in de opleiding. ‘Studenten leren hun doelgroep te bepalen en hun boodschap helder over te brengen, waardoor de beoogde doelen ook goed worden bereikt,’ licht Veenkamp toe. ‘Ook het juiste tijdstip en de manier van communiceren zijn daarbij van belang.’
Naast de post-hbo opleiding Parkeermanager is een opleiding Medewerker Parkeren in ontwikkeling.
Auteur: Joske van Lith
Reactie plaatsen •