Parkeren in onbekende situaties zorgt voor stress
Aan het onderzoek deden ruim vijftien automobilisten mee in de regio Haaglanden en Rotterdam. Doel was om na te gaan of de huidige informatie over parkeren voldoet aan de verwachtingen van de consument.
Basisvoorwaarde
Automobilisten verwachten dat er parkeerinformatie in een stad aanwezig is, ze zien het als een basisvoorwaarde. De prijs voor parkeren speelt zelden een rol. Bij parkeerinformatie denken bijna alle respondenten vooral aan het blauwe P-bord.
Verbeteringen
Hoewel automobilisten in het algemeen tevreden zijn over de parkeerinformatie, geven ze
ook aan hoe het beter kan:
- Maak duidelijk waar de P-route naar leidt. Geef noord, oost etc., aan. Meld waar
de parkeerplaats ligt ten opzichte van bijvoorbeeld het station, het centrum of
andere bezienswaardigheden. Wat is daarna de loopafstand naar deze locaties?
- Zet de parkeerborden al eerder neer, bijvoorbeeld al op de afrit van de snelweg.
- Geef aan hoeveel minuten het rijden is naar de parkeergelegenheid.
- Meld de beschikbare parkeercapaciteit al in een vroeg stadium en geef in een
parkeergarage aan waar de beschikbare plekken zijn.
- Geef duidelijk aan op welke wijze de parkeerplek betaald moet worden. “Als je
dan met de chip moet betalen, zorg dan ook dat er een oplaadpunt is.”
- Geef de mogelijkheid om vooraf online een parkeerplek te reserveren. Voor die
zekerheid wil men wel betalen.
- Geef informatie over parkeermogelijkheden via de navigatieapparatuur.
BEREIK! is een netwerkorganisatie waarin Rijkswaterstaat Zuid-Holland, Provincie Zuid-
Holland, de gemeenten Rotterdam en Den Haag, de stadsregio Rotterdam en het
stadsgewest Haaglanden samenwerken om de bereikbaarheid in de regio te verbeteren.
In het consumentenplatform participeren naast BEREIK!, de ANWB en de Fietsersbond.
Auteur: Joske van Lith
Automobilisten zien parkeerinformatie als een basisvoorwaarde
Reactie plaatsen •