Parkeerservice voordeligste oplossing voor tekort aan elektrische laadpunten
Drie studenten Bedrijfskunde hebben zich onder begeleiding van EY, netbeheerder Stedin en kenniscentrum ElaadNL verdiept in de problematiek rondom het tekort aan laadpalen voor elektrische auto’s. Met de parkeerservice voor elektrische auto’s in openbare garages en bedrijven ‘kan worden voorkomen dat een laadpunt onnodig bezet blijft door een auto die opgeladen is’. Op dit moment zou deze oplossing het meest voordelig en duurzaam zijn.
Valet charging
Het aantal volledig en semi-elektrische auto’s is de afgelopen jaren flink gegroeid. Er is geïnvesteerd in infrastructuur om voertuigen op te laden, maar auto’s staan te lang aan de stekker en hierdoor zijn er te weinig oplaadpunten op parkeerplaatsen van bedrijven en openbare garages. Daar komt bij dat het bijplaatsen van laadpunten veel geld kost.
Volgens de studenten van de RSM zouden parkeergarages of bedrijven ‘valet charging’ moeten invoeren. Hierbij kunnen beheerders van de parkeergarage of facilitaire medewerkers van een bedrijf de elektrische auto’s aan de laadpunten laten rouleren. De berijders van de auto’s leveren hun sleutel bij hen in en geven van te voren aan – bijvoorbeeld via een app – wanneer ze hun auto weer nodig hebben.
Smart charging
Op termijn is ‘smart charging’ de beste oplossing, aldus de studenten. Dit houdt in dat voor meer oplaadpunten in de garage wordt gezorgd zonder dat de aansluiting op het net wordt vergroot. Software doet dan hetzelfde als de valet-charger: ervoor zorgen dat alle auto’s op tijd worden geladen door de stroom slim te verdelen.
Smart charging biedt op grotere schaal ook de mogelijkheid om auto’s op te laden als er veel aanbod aan stroom is (bijvoorbeeld uit zon en wind), maar weinig vraag. Op die manier wordt duurzame energie optimaal benut.
Auteur: Else Adriaans
Het aantal volledig en semi-elektrische auto’s is de afgelopen jaren flink gegroeid.
Reactie plaatsen •