Parkeerplaatsentekort op transportcorridor
Op de belangrijke transportcorridors richting het Europese achterland is er in Oost-Nederland structuteel een groot tekort aan parkeerplaatsen voor vrachtauto’s. Dat blijkt uit onderzoek in opdracht van Rijkswaterstaat Oost-Nederland.
Uit onderzoek blijkt dat in Oost-Nederland langs de A15, de A50, de A12 en de A1 op doordeweekse nachten een gemiddeld tekort is van 227 parkeerplaatsen:
Zorgen bij transporteurs
Transport en Logistiek Nederland (TLN), verladersorganisatie EVO en Les Routiers Européens maken zich zorgen over de resultaten van het onderzoek. De transport-organisaties benadrukken dat er zo risico’s ontstaan voor de sociale en verkeersveiligheid. Chauffeurs kunnen hoge boetes krijgen voor het niet naleven van de rij- en rusttijdenregeling en zullen daarom op onveilige plekken als op- en afritten gaan parkeren. Zij benadrukken dat het van groot belang is dat chauffeurs een comfortabele en vooral veilige plek hebben om hun verplichte rust te nemen. TLN, EVO en Les Routiers willen daarom dat het ministerie van Infrastructuur en Milieu op korte termijn met een plan van aanpak komt om de capaciteit in Oost-Nederland uit te breiden.
Particuliere terreinen ook vol
Het onderzoek toont aan dat de tekorten langs de rijkswegen niet opgevangen kunnen worden met particuliere terreinen op het onderliggend wegennet. Op drie onderzochte particuliere terreinen bleek de capaciteit namelijk ontoereikend om het tekort op te vangen.
De transportcorridor A15-A50-A12/A50-A50-A1-A1/A35-E30 vormt een belangrijke schakel in het lange afstandsvervoer van goederen tussen de ARA-havens (Amsterdam, Rotterdam,
Antwerpen) en het Europese achterland.
Auteur: Jacques Lorsheijd
Parkeren voor vrachtauto's op transportcorridors in Oost-Nederland is problematisch (foto:ANWB/AVD)
Reactie plaatsen •