Pan-Europees parkeerfonds investeert in parkeergarages
Exploitatie en eigendom van parkeergarages zullen meer en meer ontkoppeld worden. Gemeenten kunnen bijvoorbeeld hun vastgoed afstoten, maar het parkeerbedrijf in eigen hand houden. Dat voorspelt Jaap Reijnders, adjunct-directeur institutionele beleggingen van Bouwfonds Asset Management. Bouwfonds, dochter van ABN Amro, start deze maand een eerste pan-Europees beleggingsfonds voor investering in kwalitatief hoogwaardige garages.
Het fonds met een looptijd van twaalf jaar wil de komende drie jaar 300 miljoen euro binnenhalen voor de bouw van veertig nieuwe parkeergarages in acht à negen landen. Het verwachte rendement is 10 procent per jaar.
'Parkeren is nu nog grotendeels een lokale business met grote kwaliteitsverschillen', zegt Reijnders. 'Wij richten ons op institutionele beleggers zoals pensioenfondsen en internationale verzekeraars. Die zie je nu al links en rechts garages ‘verzamelen’. Met dit European Real Estate Parking Fund bundelen wij die behoefte en wordt het voor beleggers makkelijker een internationale portefeuille op te bouwen.'
'Als parkeerbedrijf wil je exploiteren. De toegevoegde waarde daarvan is ook groter dan dat je je geld ook nog eens in ‘stenen’ investeert', licht Reijnders de verwachte ontwikkelingen toe. Net zoals dat eerder gebeurde bij detailhandel en logistieke bedrijven, komen ook op parkeergebied vastgoed en exploitatie in verschillende handen, denkt hij.
Voor het nieuwe fonds gaat Bouwfonds in zee met VINCI Park, Europees marktleider op parkeergebied en vertegenwoordigd in twaalf landen met 800.000 parkeerplaatsen. Reijnders verwacht dat de drempel voor investering in nieuwe garages met de oprukkende professionalisering lager wordt. Bouwfonds Asset Management dat 100 procent eigenaar wordt van de nieuwe vestigingen, wil starten met tien garages in Frankrijk (thuisland van VINCI), Spanje en Groot-Brittannië.
De Nederlandse parkeerder merkt van de ontwikkelingen op parkeergebied voorlopig weinig, zo blijkt uit Reijnders taxatie. Met de tendens naar grotere vastgoedportefeuilles zullen onderlinge kwaliteitsverschillen op den duur wegebben. 'Nu is de parkeermarkt nog sterk gefragmenteerd en wordt zij gedomineerd door lokale standaards. Het internationale serviceniveau komt door de toenemende bundeling meer op één lijn. Concreet betekent dit bijvoorbeeld dat het Duitse parkeerproduct, dat ver achterligt bij dat van Frankrijk, het Verenigd Koninkrijk en Nederland, op den duur op een hoger plan zal komen.
Serviceverbetering aan parkeerders is één van de pijlen op de boog van Bouwfonds en VINCI. Voorbeelden daarvan zijn het uitlenen van een paraplu of een fiets tegen inlevering van een parkeerkaartje, iemand die boodschappen voor je sjouwt, je uit veiligheidsoverwegingen begeleidt naar de auto, of een stomerij en autowas-service.
Reactie plaatsen •