OV-Klantenbarometer: rapportcijfer stads- en streekvervoer hoger dan ooit
OV-reizigers waarderen eind 2014 de kwaliteit van hun rit met bus, tram, metro, regionale trein en boot gemiddeld met het rapportcijfer 7,5. In 2013 was dat een 7,4. Niet eerder sinds de metingen begonnen, in 2001 met een 6,8, was de waardering zo hoog. Wel daalt het cijfer voor het gebruiksgemak van de OV-chipkaart. Dit en meer blijkt uit de resultaten van de OV-Klantenbarometer 2014 van CROW-KpVV.
CROW-KpVV signaleert enkele opmerkelijke resultaten uit de reacties van reizigers. Zo valt opnieuw de hoge waardering op van de Rotterdamse tram (7,7)e n ook de bus krijgt een7,7. De metro behoudt een 7,5.
Stadsvervoer Apeldoorn
Maar het beste stadsvervoer wordt net als in 2013 geleverd in Apeldoorn. Reizigers waarderen de busdiensten in deze stad met een 8,0; dat is 0,3 punt hoger dan een jaar eerder. Na de komst van een nieuwe vervoerder stijgt de waardering in het stadsvervoer in Utrecht van een 7,1 naar een 7,5. Verder valt de hogere waardering op van de metro in Amsterdam: van een 7,1 naar een 7,3.
Streekvervoer Waddeneilanden en Zaanstreek
Afgezien van de Waddeneilanden, die zoals altijd zeer goed scoren, wordt het beste streekvervoer in 2014 geboden in de Zaanstreek. De 7,8 in dit gebied is 0,1 punt hoger dan in 2013. Daarmee wisselt het van kop met buurconcessie Waterland (7,7), die een jaar eerder het hoogst in de ranking van het streekvervoer stond. De concessies Midden-Overijssel, Amstelland-Meerlanden, Gooi en Vechtstreek, Haarlem-IJmond en regiovervoer Haaglanden scoren ook hoog met een 7,7. Aan de onderzijde staat met een 7,1 het streekvervoer in Rivierenland.
OV-chipkaart
Het gebruiksgemak van OV-chipkaart daalt van een 7,6 naar een 7,5. In 2010 was dit een 6,8. Het gemak van het betalen (zoals saldo laden) blijft gelijk in waardering, een 7,5. Het klantoordeel over sociale veiligheid stijgt licht ten opzichte van 2013: een 8,0 op veiligheid tijdens de rit
Regionale treindiensten
Verschillende regionale treindiensten kunnen hun scores van 2013 niet vasthouden. Zo daalt de vorig jaar als beste gewaardeerde treindienst Zwolle – Kampen van een 7,8 naar een 7,5. Hogere waarderingscijfers, van 7,3 naar 7,4, zijn daarentegen te zien bij de treindienst Almelo – Mariënberg (onderdeel van de Vechtdallijnen) die overging naar een nieuwe vervoerder. Eenzelfde beeld laten de treindiensten Zutphen – Apeldoorn en de MerwedeLingeLijn (Dordrecht – Geldermalsen) zien, respectievelijk van 7,6 naar 7,7 en van 7,5 naar 7,6. De Valleilijn (Ede – Amersfoort) behoudt een 7,7 en is daarmee nu de best gewaardeerde treindienst (was in 2013 ook 7,7). Onderaan, ook in de ranking van alle 73 onderzoeksgebieden, staat met een 6,7 de drukke Maaslijn (Nijmegen – Roermond).
Over het onderzoek
In het najaar van 2014 vulden 91.868 reizigers een schriftelijke enquête in tijdens hun reis met bus, tram, metro, regionale trein en boot. Dat gebeurde op 6.477 ritten in 73 onderzoeksgebieden, die nagenoeg overeen komen met de concessiegebieden. Het onderzoek is uitgevoerd door I&O Research, in opdracht van CROW-KpVV. De belangrijkste onderzoeksresultaten staan in de rapportage Landelijke cijfers, die is te vinden op de overzichtspagina www.crow.nl/ov-klantenbarometer2014. De webtool met de resultaten is rechtstreeks in te zien via www.ovklantenbarometer.nl.
Foto ANWB/AVD
Reactie plaatsen •