Ov-gebruik hoger in loopvriendelijke steden
Helge Hillnhütter, assistent-professor aan de Norwegian University of Science and Technology, vertelt op 7 oktober tijdens het Nationaal Voetgangerscongres hoe overheden hun steden loopvriendelijker kunnen inrichten. Dat stimuleert bovendien het ov-gebruik.
Van A naar B komen is slechts één van de motieven voor mensen om te gaan lopen, vertelt hij. Hillnhütter onderzocht hoe overheden hun steden loopvriendelijk kunnen inrichten en maakt daarbij onderscheid in een vijftal loopmotieven. Als overheden aan deze knoppen draaien, kunnen zij de loopbeleving positief beïnvloeden en gaan inwoners van de stad de loopafstanden en ‘factor tijd’ anders ervaren.
Bij de inrichting van de stad moet de voetganger wel veilig kunnen wandelen. In veel Scandinavische steden, zoals Oslo, wordt al jarenlang actief beleid gevoerd om de veiligheid van lopers en fietsers te versterken. De Nederlandse verkeersveiligheid wordt volgens de Noorse professor nog vaak vanuit het perspectief van de automobilist bekeken.
Investeringen in het beter beloopbaar maken van ov-haltes en stations bieden veel maatschappelijk rendement, zegt de assistent-professor, en verhogen het ov-gebruik daarmee. Overheden en vervoerbedrijven in Nederland hebben dat nog lang niet altijd in beeld en daarom stelt Hillnhütter tijdens zijn presentatie op 7 oktober zes maatregelen voor om de beloopbaarheid naar ov-haltes en stations te bevorderen.
Lees ook: Mensen de auto uit ‘begint bij goed ov’
Nationaal Voetgangerscongres
Helge Hillnhütter verzorgt de keynote tijdens het Nationaal Voetgangerscongres op 7 oktober in Den Haag. Tijdens deze dag wordt ook Bruno Bruins, oud-directeur HTM, geïnterviewd over ‘Hoe we de voetganger hoger op de politieke agenda kunnen krijgen’.
Wilt u bij het Nationaal Voetgangerscongres aanwezig zijn? Bekijk het programma en meld u aan.
Reactie plaatsen •