Ouderen vinden zichzelf behoorlijk vaardig op de (e)fiets
Hoewel oudere fietsers – meer nog dan jongere fietsers – zichzelf behoorlijk vaardig vinden in het mijden van risico’s en ook daadwerkelijk langzamer rijden dan jongere fietsers, nemen ze in complexere situaties absoluut gezien echter niet meer snelheid terug dan jongere fietsers.
E-fiets iets onveiliger
Een vervolgonderzoekvraag was hoe moeilijk ouderen het fietsen op een elektrische fiets vinden (risico-onderkenning). Over het algemeen voelen ouderen zich op geen van beide typen fietsen echt onveilig of onzeker. Wel voelen zij zich op beide fietstypen iets onzekerder dan jongere fietsers. Verder vinden alle fietsers, zowel de oudere als de jongere groep, het fietsen op een elektrische fiets iets onveiliger dan op een gewone fiets.
Ook voelen ze zich op een elektrische fiets iets onzekerder dan op een gewone fiets. Dit zou kunnen komen doordat de snelheid op deze fiets doorgaans hoger is en men nog minder gewend is aan de elektrische fiets.
Snelheid aanpassen
Een derde onderzoeksvraag was hoe goed zijn ouderen in staat zijn om het fietsgedrag aan te passen als de taak moeilijker wordt (kalibratie). Fietsers compenseren de moeilijkheid van een fietstaak door de snelheid aan te passen. Oudere fietsers zijn daarin even goed als jongere fietsers. Beide leeftijdsgroepen fietsen langzamer naarmate de taak moeilijker wordt. Deze snelheidsaanpassing is sterker op een elektrische fiets dan op een gewone fiets. Wel ligt de absolute snelheid op de elektrische fiets nog steeds hoger dan op de gewone fiets, ook in moeilijker situaties.
Eerder onderzoek
Eerder verrichtte SWOV al onderzoek naar het gedrag op elektrische en gewone fietsen. Dit onderzoek gaf inzicht in de verschillen in fietsgedrag op elektrische en gewone fietsen voor verschillende leeftijdsgroepen en in verschillende verkeersomstandigheden. Lees het rapport: pdf-versie
ANWB/AVD
Reactie plaatsen •