Oud-RWS’ers blijven bij
Bestuurslid Gerrit Aalbersberg (67): ‘Het beeld bestaat dat wij ouderen het niet meer snappen. Maar daarin onderschatten ze ons. Wij kijken sneller door dingen heen. Als wij vaker worden ingeschakeld, gebeuren er minder gekke dingen.’ Hoewel ze er niets aan verdienen, stellen Aalbersberg en verkeerskundig consulent Otto de Wildt (65) graag hun decennialange ervaring beschikbaar voor RWS, want het gaat hen aan het hart dat projecten te vaak onder het haalbare niveau blijven. Theoretische kennis is er bij de huidige generatie RWS’ers voldoende, aldus Aalbersberg, maar zij missen volgens hem vooral de praktijkkennis om producten uit de markt te toetsen op doelmatigheid, kwaliteit en kostenefficiëntie. ‘Als je toetst, moet je hoofd- en bijzaken van elkaar kunnen scheiden. Daarvoor heb je vooral ervaring en fingerspitzengefühl nodig. Kijk, wij begrijpen ook wel dat RWS in een transitie zit en opnieuw deskundigheid moet opbouwen. Maar jongeren hoeven niet zelf het wiel uit te vinden.’
Kenniskring oudRWS
Kenniskring oudRWS, opgericht in 2005, bestaat voor eenderde deel uit oud-medewerkers
De praktijkkennis is niet alleen weggelekt doordat ouderen en masse vertrokken via de ‘Remkes’-regeling, maar ook doordat er steeds meer wordt uitbesteed aan marktpartijen. De Wildt: ‘Vroeger voedde RWS de ingenieursbureaus. Tegenwoordig adviseren ingenieursbureaus ons. Dan moet je
Kennis overdragen hoort bij een organisatie in ontwikkeling. Ook het RWS-management denkt er zo over. De DG gaf onlangs aan dat eerst aan oud-RWS’ers moet worden gedacht, om dure inhuur te beperken. Kenniskring oudRWS is beschikbaar, ook voor gemeenten en ingenieursbureaus. Die laatste groep raadpleegt de kenniskring zelfs vaker dan RWS’ers. Aalbersberg zoekt lachend naar verklaringen: ‘Misschien hebben we
Auteur: Joske van Lith
Oud-medewerkers van Rijkswaterstaat dragen hun kennis en ervaring over op jongere RWS’ers
Reactie plaatsen •