Oproep tot Europese regelsgeving voor speed pedelecs
De European Cyclists’ Federation roept op tot Europese regelgeving op het gebied van de speed pedelec. Nu heeft elke staat nog eigen regelgeving, waardoor er verschillen bestaan op het gebied van bijvoorbeeld helmplicht en de plaats op de weg.
Speed pedelecs hebben een snelheid van tussen de 25 en 45 kilometer per uur - al komen hogere snelheden in enkele gevallen ook voor. Ze worden, afhankelijk van de maximumsnelheid, door de wetgever gecategoriseerd als snorfiets of bromfiets. Dat zorgt bij gebruikers nog weleens voor verwarring, omdat ze, afhankelijk van hun categorie, soms op de rijbaan en soms op het fietspad mogen of moeten.
Vier landen, vier verschillende regels
Tussen de verschillende lidstaten zijn er nogal wat verschillen. Zo volstaat in België een fietshelm, terwijl in Nederland een speciaal daarvoor ontwikkelde speed pedelec-helm verplicht is. Britse speed pedelec-gebruikers moeten zelfs een volwaardige motorfietshelm op. In Duitsland is het type helm niet nader omschreven.
De vier landen kennen ook allemaal een andere regelgeving als het gaat om waar je met de speed pedelec mag rijden. In België is dat op aangegeven routes binnen de stad: op fietssnelwegen - vooral populair in Vlaanderen - geldt een maximumsnelheid van 30 kilometer per uur.
In Nederland mag de speed pedelec in de meeste gevallen gewoon mee op het fietspad maar moet deze zich aan de snelheid houden. In Duitsland moet een speed pedelec in de stad op de meeste plekken mee op de rijbaan, terwijl de snelle e-bike in Groot-Brittannië altijd op de rijbaan moet.
Auteur: Vincent Wever
Reactie plaatsen •