Opnieuw testen coöperative driving
Net als in februari 2010, toen op de A270 tussen Helmond Eindhoven het effect van een coöperatief systeem op de verkeersdoorstroming gedemonstreerd werd, zullen ook dit jaar proeven plaatsvinden.
Op de ‘A270 Test Site’ werden vorig jaar 48 voertuigen aan elkaar gekoppeld met een voertuig-voertuig communicatie en een snelheidsadvies systeem. Deze serie voertuigen was in staat om de schokgolf beter uit te dempen dan een rij van niet-geïnstrumenteerde voertuigen. Daarmee kunnen spookfiles worden verminderd.
Nieuwe experimenten
Ook dit jaar worden experimenten uitgevoerd. Dat gebeurt in het kader van het SPITS project (www.spits-project.com). Doel: laten zien dat met behulp van technologie de wegcapaciteit beter kan worden benut en zo de files te verminderen. Daarbij wordt gebruikgemaakt van een nieuw systeem waarbij ‘Road Side Units’ (communicatie systemen aanwezig in de infrastructuur die van alle auto’s hun positie, snelheid en acceleratie detecteren) samenwerken met automatische of adviserende systemen in een voertuig.
Op 27 maart en 10 april zullen de eerste experimenten worden uitgevoerd en vervolgens zullen de resultaten van deze experimenten aan het grote publiek worden getoond op 15 mei, tijdens het Cooperative Mobility Weekend, als onderdeel van de AutomotiveWeek.
Auteur: Joske van Lith
Net als in 2010 zal in 2011 op de A270 geëxperimenteerd worden met coöperative driving
Reactie plaatsen •