Openbaar vervoersbeleid van de Provincie Fryslân succesvol
De provincie Fryslân zorgt door haar openbaar vervoersbeleid dat het aantal reizigers groeit en er meer kernen worden ontsloten door vaste OV ritten. Daarnaast hebben meer kernen de beschikking over een vorm van OV en blijkt dat het aantal dienstregelingsuren (DRU) groeit. De grootste groei van reizigers is op de lijnen die gedurende de dag minimaal twee keer per uur rijden (hoogfrequente lijnen). Het aantal inwoners dat gebruikt maakt van individueel openbaar vervoer (IOV) is kleiner dan verwacht.
Gedeputeerde
In de landelijke provincie Fryslân is het openbaar vervoer goed voorhanden. Ruim 80 procent van de Friezen heeft toegang tot de hoogfrequente lijnen. Zo’n 15 procent wordt door overige buslijnen ontsloten een klein percentage van tussen de 2 en 6 procent is gedurende de dagperiode aangewezen op het IOV.
Aanbevelingen
Het rapport geeft een vijftal aanbevelingen
- Houdt vast aan de flexibiliteit van het vraaggestuurde beleid op drukke lijnen
- Overweeg of het gewenst is meer uitgewerkte eisen te stellen aan het OV in het landelijk gebied
- Zoek contact met gemeenten om vraag en aanbod nog beter op elkaar af te stemmen
- Onderneem actie om de beschikbaarheid en werking van het IOV onder de aandacht te brengen
- Verken nader de mogelijkheden voor bundeling van Wmo vervoer en IOV.
De provincie gaat hier actief mee aan de slag. Ze gaat over enige tijd van start met een campagne om het IOV onder de aandacht te brengen van de Friezen. Daarnaast is het de bedoeling dat er met ingang de dienstregeling 2011 een pilot van bundeling Wmo vervoer en IOV start. Er zijn bij de provincie nog wel zorgen over de beschikbaarheid van het OV in het landelijke gebied in de toekomst.
Auteur: Jacques Lorsheijd
Reactie plaatsen •