Openbaar vervoer Zuid-Limburg flink uitgebreid
Daarnaast worden de projecten Openbaar Vervoer-as Spoorkruising Maastricht Oost en doorstromingsmaatregelen Parkstad gerealiseerd. Daardoor wordt de bereikbaarheid van Zuid-Limburg flink verbeterd.
Tram Hasselt - Maastricht
Met de aanleg van de tramverbinding tussen Maastricht en Hasselt verbetert de bereikbaarheid van Maastricht. De reistijd met openbaar vervoer tussen beide steden halveert, van 71 naar 36 minuten, en in Maastricht ontstaat een nieuwe ov-verbinding tussen Belvedere, het centrum en het station. Door de bijdrage van het rijk van 18 miljoen euro is de financiering van in totaal 45 miljoen euro rond. De Gemeente Maastricht en de Provincie Limburg betalen het overige deel.
Openbaar Vervoer-as Spoorkruising Maastricht Oost en Doorstroming Maastricht – Vaals - Aken
Het project omvat het realiseren van de stationstraverse Maastricht (het verkorten van de rijtijd voor openbaar vervoer in de directe stationsomgeving in samenhang met het verbeteren van de oost-westverbinding ‘over het station heen’ voor langzaam verkeer) en het nemen van doorstromingsmaatregelen op de as station – Wittevrouwenveld – Geusselt – Amby – Meerssen en tussen Maastricht – Vaals – Aken komt een grensoverschrijdende snelbus. Indien mogelijk en noodzakelijk wordt eveneens de frequentie op deze verbindingen verhoogd. De totale kosten zijn 18,55 miljoen euro, het rijk betaalt hiervan 8,2 miljoen euro.
Doorstromingsmaatregelen Parkstad
Het vervoer tussen de kernen Brunssum, Heerlen en Kerkrade wordt gebundeld op één centrale as en het nemen van doorstromingsmaatregelen op deze as wordt een sneller alternatief gerealiseerd dat reizen over grotere afstanden ten goede komt. Het verhogen van de frequentie op deze as voegt extra kwaliteit toe. Op termijn is uitbreiding van dit concept naar andere verbindingen binnen Parkstad denkbaar. Kosten 7,1 miljoen euro.
Auteur: Joske van Lith
Door de te realiseren projecten wordt Maastricht beter bereikbaar.
Reactie plaatsen •