OPC gaat laatste jaar in
De organisatie die reizigersinspraak in de regio op poten heeft gezet, houdt na tien jaar op te bestaan. Het OPC, expertisecentrum consumenteninspraak regionaal ov, heeft ervoor gezorgd dat in alle 25 ov-regio’s een regionaal overlegorgaan consumentenbelangen openbaar vervoer, ROCOV, is. Hierin zijn de consumentenorganisaties vertegenwoordigd.
In het laatste jaar wil het OPC aandacht vragen voor twee zaken waarop het adviesrecht nog onvoldoende effect heeft: de klantgerichtheid van het ov en de belangenbehartiging van mensen met een handicap. OPC-woordvoerder Wytze Schouten: ‘Klantgerichtheid is breder dan reizigersinspraak. Maar ook adviezen van de ROCOV’s, bijvoorbeeld naar aanleiding van een nieuwe dienstregeling, of aanbesteding, worden te gemakkelijk door de vervoerder of de ov-autoriteit naast zich neergelegd. Soms een kwestie van geld, maar niet altijd.’ Schouten haalt het opmerkelijke voorbeeld aan van de buslijn die reizigers van de veerterminal in Den Helder naar het station brengt. Omdat de ov-autoriteit een boete had gezet op te laat rijden, was de dienstregeling zo aangepast dat reizigers altijd een klein half uur moesten wachten. ‘De belangen van mensen met een handicap komen in de huidige structuur nog niet tot hun recht’, vindt Schouten. Ook al zijn zij vertegenwoordigd in de ROCOV’s. ‘Voor hen gaat de toegankelijkheid van het ov echt over maatschappelijke participatie, over mee kunnen doen of niet. Zowel op toegankelijk ov als op Regiotaxi zie je dat de structuren van het ov-adviesrecht het moeilijk maken voor deze belangenbehartigers om wezenlijke verbeteringen te realiseren,’ aldus Schouten. Het KpVV gaat een klein deel van de OPC-taken overnemen. Te weten: het adviseren van overheden over hoe ze reizigersinspraak het beste kunnen inrichten. Het OPC organiseert in het voorjaar van 2010 een slotsymposium, met daarin onder meer de vraag hoe het ov klantgerichter kan worden. (KB)
Auteur: Joske van Lith
Reactie plaatsen •