Onderzoeksraad: Ketelbrug was ‘intrinsiek risicovol’
Het besturingssysteem van de Ketelbrug was ‘intrinsiek risicovol’. De brug kon op 4 oktober 2009 ‘ongewild en ongecontroleerd geopend worden’. Dat schrijft de Onderzoeksraad voor Veiligheid, die het ongeluk onderzocht waarbij een auto tegen de omhoogkomende klep van het brugdek aanreed en drie mensen gewond raakten. Het ongeluk kon gebeuren omdat van de noodbediening gebruik werd gemaakt.
De Ketelbrug is inmiddels aangepast waardoor een dergelijk ongeluk niet meer kan plaatsvinden. De Onderzoeksraad stelt wel hardop de vraag hoe dat met andere bruggen en sluizen zit. Rijkswaterstaat inventariseert op dit moment andere bruggen en sluizen.
Op de zondag van het ongeluk op de Ketelbrug stond er een file op de A6 in zuidelijke richting. De brugwachter wilde aanvankelijk de brug gewoon via de reguliere bediening open zetten voor de scheepvaart. Het bleek echter niet mogelijk het autoverkeer van de detectielussen te krijgen. Daarop gebruikte de brugwachter de noodbediening. Het brugdek kwam omhoog, zonder dat de seinen op rood stonden en de slagbomen neer waren.
Volgens de Onderzoeksraad heeft Rijkswaterstaat IJsselmeergebied niet goed alle consequenties doorgrond van het nieuwe besturingssysteem dat in 2005 werd geïntroduceerd. Zo kon het gebeuren dat gesignaleerde problemen met het brugbesturingssysteem werden opgelost, maar de consequenties niet goed beoordeeld werden. ‘Hierdoor is de situatie ontstaan dat de noodbediening, die nooit bedoeld was als alternatief voor de reguliere bediening, wel als zodanig werd gebruikt’, schrijft de raad. Pas nadat het misging in 2009, werd de risicovolle situatie, dat de brug geopend kon worden zonder dat de afsluitbomen gesloten waren en zonder processignalering, onderkend.
Naar aanleiding van het voorval heeft Rijkswaterstaat in 2010 de noodbediening zo aangepast dat de Ketelbrug brug niet meer onbedoeld geopend kan worden zonder afsluiting voor het wegverkeer. Rijkswaterstaat inventariseert op dit moment of andere bruggen maar ook sluizen ongecontroleerd geopend kunnen worden zonder voorwaarden en ongeacht de keuze van automatische- of noodbediening. Dat deze inventarisatie prioriteit heeft bleek vrijdagmiddag 15 april bij de Grevelingensluis in Zeeland. Het brugdek in de N59 ging spontaan ‘iets’ omhoog, waardoor een personenauto frontaal op het brugdeel botste waarbij één gewonde viel en veel materiële schade is ontstaan.
Auteur: Jacques Lorsheijd
De consequenties van het nieuwe systeem van de Ketelbrug waren niet goed doorgrond. Foto: Wikipedia
Reactie plaatsen •