Onderzoek segmenteert 5 groepen mobiele jongeren
Het onderzoek ‘Jongeren & Mobiliteit’ - uitgevoerd door Goudappel Coffeng en Youngworks segmenteert vijf groepen jongeren die op verschillende manieren vervoerswijzen gebruiken, ervaren en waarderen. Het belangrijkste resultaat: Deze segmenten kunnen dienen als aanknopingspunt voor beleid en actie.
Uit het onderzoek komt naar voren uit welke segmenten deze bevolkingsgroep bestaat, hoe jongeren zich willen verplaatsen en hoe dat gedrag te beïnvloeden is. Dat maakt gerichter beleid mogelijk, aldus Thomas Straatemeier van Goudappel Coffeng. Straatemeier was onderzoeksleider van het onderzoek ‘Jongeren & Mobiliteit’ dat samen met Youngworks in opdracht van 18 geïnteresseerde overheden de afgelopen 15 maanden is uitgevoerd.
Vijf segmenten
Het autogebruik onder jongeren blijft achter, maar dat zou eerder een praktische keuze zijn (langer thuis wonen, uitstel van aanschaf) dan een wezenlijk andere voorkeur dan hun ouders. Zo blijkt uit het onderzoek. Joris Schuurman, één van de onderzoekers en werkzaam bij YoungworksDat: 'Aan de andere kant is er ook – anders dan vroeger - een groep die uit ideologische redenen liever met fiets, openbaar vervoer en een gelegenheidsleenauto reist.'
Met het onderzoek kan aan deze groep (de ‘onafhankelijke idealisten’ in de segmentatie) maat en getal worden gegeven. Schuurman: 'Wij schatten dat circa 11 procent van de jongeren tussen 15 en 25 jaar tot deze doelgroep behoort. Ze wonen met name in een stad. Andere segmenten zijn de 'behoedzame soloreiziger’, de ‘onbevangen verkeersdeelnemer’, de ‘pragmatische beweger’ en de ‘statusgerichte levensgenieter’.
Denkwereld nieuwe generaties
De ‘statusgerichte levensgenieter’ (circa 28 procent) kenmerkt zich door zijn of haar positieve houding tegenover autorijden en de behoefte aan persoonlijke ruimte. Daarmee lijkt dit segment, volgens Thomas Straatemeier, nog het sterkst op wat beleidsmakers traditioneel denken van de gemiddelde Nederlandse reiziger. Straatemeier: 'Wegen, spoorlijnen, woningen die wij nu aan het bedenken of bouwen zijn liggen er over 40 jaar nog steeds. Met andere woorden: ver na het pensioen van de huidige planners en beleidsmakers. Daarom is het belangrijk hen zicht te geven op de denkwereld van nieuwe generaties.'
Jongeren blijken frequente gebruikers van het openbaar vervoer, maar zij waarderen het niet: duur, onbetrouwbaar en druk. De fiets krijgt wel een hoge waardering (en wordt veel gebruikt). Opvallend is dat verkeersveiligheid nadrukkelijk als thema naar voren komt uit het onderzoek. Bijna alle bevraagde jongeren blijken wel iets te hebben meegemaakt. De onderzoekers noemen deze observatie extra opvallend, omdat op beleidsniveau de aandacht voor verkeersveiligheid juist lijkt af te nemen.
Over het onderzoek
‘Jongeren & Mobiliteit’ is op een bijzondere manier gefinancierd. Zes provincies, elf gemeenten, een stadsregio en het Kennisinstituut voor Mobiliteit droegen allemaal bij. Het onderzoek is uitgevoerd door Goudappel Coffeng en Youngworks. In de eerste fase is kwalitatief onderzoek gedaan: wat leeft er? Hoe denkt de doelgroep? In de tweede fase zijn de inzichten aangescherpt met kwantitatief onderzoek onder 1581 jongeren. Het onderzoek omvatte focusgroepen met jongeren in diverse leeftijdscategorieën, een enquête, literatuurstudie, expertsessies en de inzet van het Mobiliteitspanel Nederland.
Het onderzoek Jongeren en Mobilitieit benoemt 5 segmenten mobiele jongeren: de ‘onafhankelijke idealisten’, de 'behoedzame soloreiziger’, de ‘onbevangen verkeersdeelnemer’, de ‘pragmatische beweger’ en de ‘statusgerichte levensgenieter’
Reactie plaatsen •