Onderzoek naar hinder door graafwerkzaamheden
Graafwerkzaamheden in de openbare ruimte veroorzaken vaak veel onnodige ergernis en omzetverlies. Zowel voor burgers als winkeliers. Uit het Grote Hinderonderzoek 2010 (uitgevoerd door TNS NIPO en marketingbureau HuddlesHoogsteder) blijkt dat 84 procent van de burgers en 73 procent van de winkeliers er de afgelopen jaren mee te maken hebben gehad.
Vooral ouderen, mindervaliden en hulpdiensten zijn vaak de dupe. Mensen ergeren zich bij graafwerkzaamheden aan vertragingen in het verkeer, omleidingen, slecht bereikbare winkels, geluidsoverlast en vuil. Werkzaamheden die (te) lang duren, dezelfde straat die meerdere malen opengebroken wordt of niemand aan het werk zien zorgen voor extra irritatie.
Omzetverlies
Maar ook winkeliers zijn slachtoffer. Zij zien hun omzet meestal drastisch dalen omdat ze slechter bereikbaar zijn voor hun klanten. 91 procent van de winkeliers is ervan overtuigd dat er klanten wegblijven bij hinder veroorzaakt door graafwerkzaamheden. Met alle gevolgen van dien. Vaak overzien winkeliers van tevoren de impact van de graafwerkzaamheden niet, maar zitten achteraf wel met een fors omzetverlies.
Verantwoordelijk
De gemeente wordt verantwoordelijk gesteld voor de hinder voortkomend uit graafwerkzaamheden. Hoe zouden zij de ervaren hinder tot een minimum kunnen beperken? Door serieus te kijken naar innovatieve, alternatieve technieken. Ondergrondse boortechnologieën die veel minder belastend zijn voor de openbare ruimte. Want de goedkoopste oplossing voor de gemeente blijkt nu vaak een dure oplossing voor burgers en winkeliers.
Informatie
Het ‘Grote Hinderonderzoek 2010, de gevolgen van graafwerkzaamheden voor consumenten en detaillisten’, is verkrijgbaar bij Arjan Rattink: ARattink@huddleshoogsteder.nl
Auteur: Jacques Lorsheijd
Reactie plaatsen •