Onderzoek: hoe de bestelautomarkt duurzamer kan worden
Bestelbusjes zijn gemiddeld vier keer vervuilender dan personenauto’s en zijn daarmee een belangrijke bron van luchtvervuiling: 40% van de fijnstofuitstoot in het wegverkeer is te wijten aan de bestelauto.
Dat blijkt uit de Bestelbusbattle, die Stichting Natuur & Milieu vrijdag 7 april organiseerde en liet analyseren door adviesbureau CE Delft. Vorige week maakte de Topsector Logistiek nog bekend dat de bestelauto niet weg te denken is uit het Nederlandse economie: in Nederland rijden bijna 900.000 bestelauto’s rond.
Lees ook: Onderzoek: bestelauto hét kloppend hart van de Nederlandse economie.
Fijnstofbom
Uit het onderzoek van CE Delft blijkt, dat ruim de helft van de bestelauto’s van voor 2011 is en geen roetfilter heeft. Daardoor stoten zij meer uitlaatgassen uit, wat schadelijk is voor het klimaat en de gezondheid van mensen.
Brandstof
Bovendien rijden ze bijna allemaal op diesel, omdat deze brandstof goedkoper is dan benzine. Volgens de huidige fiscale regels zijn bestelauto’s voor ondernemers vrijgesteld van aanschafbelasting (BPM) en betalen een lagere wegenbelasting (MRB).
Tijdens de bestelbusbattle bogen vijf teams van wetenschappers, beleidsmakers en bedrijven zich over de vraag: ‘Hoe kan de bestelautobranche verduurzaamd worden?’ De teams schreven vijf voorstellen, die binnenkort worden aangeboden aan het Ministerie van Infrastructuur en Milieu.
Lees hier de analyse van de Bestelbusbattle, geschreven door CE Delft.
Bestelbussen zijn in groter getalen aanwezig op de weg, maar ook enorme fijnstofbommen.
Reactie plaatsen •