Onderzoek bluetooth: tussen droom en werkelijkheid
Bluetooth is een waardevolle aanvulling op het verkeerskundig onderzoeksinstrumentarium, maar de volle potentie komt er pas uit met de juiste meetopstelling, methodologische kennis, filtering en referentie-onderzoek. Deze conclusie trekt Goudappel Coffeng uit een vergelijkend bluetooth-onderzoek in Leeuwarden.
'Gedetailleerd actueel inzicht tot op de vierkante meter zonder dure meetopstelling’; dat beloven bluetooth-leveranciers, maar maken ze die claim ook waar? Goudappel Coffeng onderzocht de toepassing van bluetooth voor verkeerskundig onderzoek buiten en ook binnen de bebouwde kom en plaatste daarvoor drie weken lang drie type bluetoothontvangers op vier locaties in Leeuwarden. De belangrijkste conclusies zijn:
* Bluetooth combineert efficiënte data-inwinning - zoals onder meer de telslang doet - met ‘identificatie’, zoals onder meer kentekenregistratie levert.
* 45-55 procent van de mobilisten reist nu al met een bluetooth-signaal. Deze signalen zijn bij een goede meetopstelling met het juiste antennetype goed op te vangen voor meerdere doeleinden.
* De keuze van het antennetype in relatie tot meetdoel is cruciaal. Er is (nog) grote kans op ruis of gemiste signalen.
* De herkenbaarheid van de passant is een groot voordeel van bluetooth. De mogelijkheid te differentiëren naar apparaattype is aanwezig, maar de toegevoegde waarde is nog beperkt voor verkeerskundig cruciale inzichten (voertuigtype, eigen voertuig of passagier).
* Met slimme nabewerking en additioneel onderzoek is meerwaarde te halen. Het is de combinatie van de ruwe datastroom (via bluetooth) met methodologische kennis, filtering en referentie-onderzoek die de waarde van het onderzoek bepaalt.
Verkeersonderzoek in de bebouwde kom
Menno Wagenaar van Goudappel Coffeng: ‘Je kunt met bluetooth zeker effectief verkeersonderzoek doen; ook in de bebouwde kom. Op snelwegen deden we het al. In sommige gevallen is het ook goedkoper dan traditionelere meettechnieken. Maar wat de folders van leveranciers ons doen beloven is vooralsnog een droombeeld. Wel een mooie droom overigens voor verkeerkundige onderzoekers. Wij denken bluetooth vooral in te zetten bij verkennend onderzoek naar herkomst/bestemming, voor fietsintensiteiten en voor het bepalen van reistijden op langere afstanden, ook binnenstedelijk.’
Onderzoeksfocus
Wagenaar ziet potentieel in de mogelijkheden die bluetooth biedt om de onderzoeksfocus van voertuigen naar individuele mobilisten te verleggen. ‘Hoeveel mensen maken gebruik van een bepaalde verbinding? Hoeveel zijn er aanwezig op de pleinen tijdens bijvoorbeeld evenementen? Wat zijn de meest intensieve looproutes. De groeiende ‘evenementisering’ van Nederland vraagt aandacht voor crowd control. Voor ons zijn loopstromen een groeimarkt.’
Onderzoekslocatie
Goudappel Coffeng plaatste drie weken lang op vier locaties in Leeuwarden drie type bluetooth-ontvangers; zowel binnen als buiten de bebouwde kom. Referentiemetingen zijn gedaan met gelijktijdige videoregistratie. Ook kreeg Goudappel Coffeng voor het onderzoek inzicht in de ruwe datastroom vanuit de bluetooth-meetapparaten. Vervolgens is geëxperimenteerd met allerlei filter- en verrijkingstechnieken om (de grenzen aan) de toepasbaarheid en de meerwaarde te bepalen. Eerder deed zusterbedrijf MAPtm een onderzoek naar de toepasbaarheid van bluetooth als meetinstrument op snelwegen (de A15). Deze onderzoeksresultaten zijn bij dit tweede onderzoek betrokken.
Een uitgebreider artikel van het onderzoek in Leeuwarden verschijnt in Verkeerskunde nr. 7 dat verschijnt medio december.
Auteur: Joske van Lith
Reactie plaatsen •