Ondergrondse parkeerroute moet Rotterdam meer lucht geven
Een ondergrondse parkeerroute plus rotonde als 'verdeelcentrum' tussen diverse garages. Dit plan is bij de gemeente Rotterdam in studie. De ondergrondse parkeeras moet bovengronds meer lucht en ruimte scheppen voor stedenbouwkundige kwaliteit. Aanleiding vormt de totale metamorfose van Rotterdam CS en het Stationsplein.
Treinreizigers die nu vanaf CS op weg gaan naar het hart van de Maasstad moeten over Stations- en Kruisplein tussen auto- en tramverkeer zo ongeveer hinkstapspringend hun weg vinden. 'Die situatie is gewoon een ramp', kenschetst verkeerskundige M.L. Guit van de Maasstedelijke dienst stedenbouw, wonen en verkeer (dS+V).
Als CS is omgetoverd tot een multimodaal ov-centrum (gewoon treinverkeer, HSL en - een verdieping lager - de nieuwe Erasmus-metrolijn en RandstadRail naar Zoetermeer/Den Haag) met jaarlijks 75 miljoen bezoekers (nu 40 miljoen), moet op maaiveldniveau voor het station ruimte zijn gecreëerd voor meer kwaliteit en leefbaarheid. Vooral voetgangers die het nu tussen trams en auto's al moeilijk hebben, krijgen dan een veiliger domein.
Volgens Guit kan driekwart van het Weena-verkeer ter hoogte van het station worden teruggedrongen als een ondergrondse parkeerroute over ongeveer 300 meter lengte wordt aangelegd. Deze zou een verbinding moeten vormen tussen de nog te bouwen Kruisplein-garage en de al bestaande bij het Schouwburgplein (beide 750 plaatsen). Als de plannen 'groen licht' krijgen, wordt in de ondergrondse infrastructuur en de aan te leggen rotonde ook alvast aangetakt op een eventueel later (na 2010) te ontwikkelen grote parkeergarage (circa 1000 plaatsen) onder het Bouwcentrum.
Behalve voor het station zelf zou de ondergrondse parkeerroute enorme verlichting geven rond schouwburg De Doelen. 'Daar staat bij de wisseling van werken en recreëren, maar zeker in het weekend, de zaak al continu vast', zegt Guit.
De huidige verkenning is zijns inziens zeker niet incidenteel. 'Rotterdam buigt zich al heel lang over allerlei ondergrondse oplossingen om op maaiveldniveau ruimte te scheppen', licht hij toe. Anderzijds is de ondergrondse parkeerroute geen opstapje naar de ontwikkeling van een ondergronds, secundair routenetwerk. 'Het is en blijft bedoeld als ontsluiting van parkeergarages', aldus Guit, die evenwel niet uitsluit dat zo'n route op termijn aanleiding kan geven tot nieuwe ontwikkelingen, bijvoorbeeld in de vorm van auto- en verkeersgerelateerde nijverheid.
Hoofdzaak blijft het scheppen van ruimte bovengronds. Met de Kruisplein-garage en de ondergrondse verbinding moet het plein de 'rode loper' van de stad worden, overigens gegarneerd met veel openbaar groen. Om de aanplant van bomen mogelijk te maken moet de Kruisplein-garage overigens wel extra verdiept worden aangelegd.
Rotterdam CS moet eind 2009 klaar zijn. Hoewel de stationslocatie zelf niet verandert, komt het stationsgebouw wel dichter bij het stadshart te liggen. Het nieuwe Rotterdam CS is een van de zogeheten Nieuwe Sleutelprojecten die het rijk rond stations van een aantal grote steden heeft aangewezen. In Rotterdam CS-nieuwe-stijl werkt de gemeente nauw samen met de ministeries van VROM, Verkeer en Waterstaat, NS en Stadsregio Rotterdam.
Reactie plaatsen •