NVC: vijf gepubliceerde papers
De Begeleidingscommissie van het Nationaal verkeerskundecongres (NVC) ontving 46 papers. Zij worden niet allemaal gepresenteerd op 1 en 2 november, maar zijn wel allemaal gepubliceerd. Hieronder vier van hen.
Verkeerskunde en de Langetermijnvisie op tunnels in Nederland
Auteur: Leen van Gelder (Kennisplatform Tunnelveiligheid)
Tunnels van de toekomst maken onderdeel uit van verkeersnetwerken en het (stedelijk) gebied. Integrale verkeersnetwerken en bevorderen van een veilige doorstroming zijn daarin gezamenlijke uitdagingen. Het Centrum Ondergronds Bouwen startte met het uitwerken van de langetermijnvisie op tunnels en wil hiermee overheden, markt, wetenschap en samenleving, ondersteunen en uitdagen. Deze ontwikkeling wil het graag met u delen.
De open verkeersregelaar: Op weg naar een open source ITS applicatie voor de iVRI
Auteurs: Harm Jan Mostert (provincie Noord-Holland), Cyril Cappendijk (Cappendijk Verkeersadvies) en Menno van der Woude (CodingConnected e.U.)
In het project Smart Mobility Schiphol worden innovaties op de N201, N205, N231 en N232 getest, waarbij wordt gekeken of de open architectuur voor intelligente verkeerslichten (iVRI’s) daadwerkelijk wordt benut door innovatieve nieuwkomers in de verkeersregeltechniek. Enerzijds resulteerde dit in de ontwikkeling van een opensource implementatie van het TLC-FI koppelvlak voor ITS-applicaties en anderzijds in de ontwikkeling van een nieuwe opensource regelstructuur in de programmeertaal C#.
Assessing traffic safety of Dutch weaving sections
Auteurs: Ilse Oude Vrielink, Patrick Broeren (Arcadis Nederland), Haneen Farah en Serge Hoogendoorn (TU Delft)
Een alternatieve, kwalitatieve methode is om de veiligheid van een (voorgenomen) wegvlak te bepalen, is er één met behulp van VISSIM micro-simulatiemodellen in combinatie met het Surrogate Safety Assessment Model (SSAM). Dit berekent het aantal conflicten in een micro-simulatiemodel met behulp van surrogate veiligheidsmaten (surrogate safety measures). Deze studie evalueert deze methode voor Nederlandse weefvakken.
Sneller op weg met minder informatie
Auteur: Ruben Loendersloot (Loendersloot Groep)
De Nederlandse wegen staan bekend als veilig, maar ook als vol. Uit empirisch onderzoek blijkt dat de informatiedichtheid langs de Nederlandse wegen verder is toegenomen. Deze grote hoeveelheid informatie alsmede de wijze waarop de informatie gepositioneerd is ten opzichte van de weggebruiker, leiden af van de rijtaak. Dit heeft (negatieve) gevolgen voor de doorstroming en verkeersveiligheid.
Hier trekken we de lijn: Naar veilige markering op fietspaden
Auteurs: Bas Hendriksen (Loendersloot Groep) en Robert Galjaard (Van Rens mobiliteit)
Reactie plaatsen •