NVC: vijf gepubliceerde papers
De Begeleidingscommissie van het Nationaal verkeerskundecongres (NVC) ontving 46 papers. Zij worden niet allemaal gepresenteerd op 1 en 2 november, maar zijn wel allemaal gepubliceerd. Hieronder vijf van hen.
De Collaborative Advantage van Publiek-Private Samenwerking
Auteur: Stefan Verweij (Rijksuniversiteit Groningen)
Vaak wordt beargumenteerd dat publiek-private samenwerking (PPS) in de transportinfrastructuur profiteert van een gemeenschappelijk voordeel. De werkelijkheid is echter een stuk weerbarstiger: het idee is vooral retoriek in beleidsland en het bewijs is zwak, aldus de auteur. Zo is de meerwaarde onduidelijk gedefinieerd, het bewijs is gestoeld op aannames en de voorwaarden waaronder een samenwerking werkt, nog onduidelijk zijn. Daarop gaat deze discussiepaper in.
Parkeerbeheer van de toekomst - Een gamechanger: Van input naar outcome
Auteur: Elisio Baptista (ParkeerService)
Kleine en middelgrote gemeenten moeten hun aandacht en middelen meer en meer verdelen over een groeiend aantal beleidsterreinen. De rol van de parkeerbeheerder verandert daardoor in rap tempo. De taak tot een andere werkwijze hiervoor ligt bij de parkeermanager zelf. De grootste uitdaging is niet wát moet worden uitgevraagd, maar vooral het borgen van de kwaliteit en kwantiteit van het gevraagde. In deze paper worden handvatten aangereikt hoe dat gedaan kan worden.
De rode loper uit voor autodelen
Auteurs: Martien Das (Rijkswaterstaat) en Friso Metz (Advier)
Veel gemeenten staan positief tegenover autodelen. Het is een ontwikkeling die gemeenten makkelijk kunnen stimuleren en versnellen, door een aantal randvoorwaarden op orde te brengen. Veel aanbieders van deelauto’s ervaren echter nog veel belemmeringen in de dagelijkse praktijk. Deze discussiepaper gaat daarom in op het probleem dat veel kansen voor groei niet worden opgepakt, vanwege het ontbreken van stimulerende kaders bij gemeenten.
Betaald parkeren afschaffen: hoe pakt dat uit?
Auteurs: Ed Graumans (‘Met Graumans’) en Leon Lurvink (gemeente Oud-Beijerland)
De gemeente Oud-Beijerland besloot in 2015 om het systeem van betaald parkeren en parkeren voor vergunninghouders te dereguleren. In deze paper wordt verslag gedaan van het proces, de aanleidingen en overwegingen. Dat moet inzicht geven in de wijze waarop parkeerscenario’s kunnen worden beoordeeld en afgewogen, en in de conclusies die kunnen worden getrokken uit de effectmeting en beoordeling van het omzetten van betaald parkeren in vrij parkeren.
SimSmartMobility: inzicht in de effecten van Smart Mobility maatregelen door simulatie
Auteurs: Isabel Wilmink (TNO), Thijs Muizelaar (Connecting Mobility) en Hans van Lint
(TU Delft)
Investeringen in Smart Mobility-toepassingen roepen vragen op over de effecten van deze innovatieve mobiliteitsoplossingen. In deze discussiepaper wordt het platform SimSmartMobility toegelicht, wordt besproken waarom simulatie van Smart Mobility een belangrijke stap is en welke type vragen met SimSmartMobility beantwoord kunnen worden. Ook worden stellingen geponeerd, zodat een discussie kan ontstaan en SimSmartMobility kan worden doorontwikkeld.
Reactie plaatsen •