NVC: vier gepubliceerde papers
Data Science in de verkeerskunde, tijd voor een vernieuwde blik op verkeerskundige data
Auteur: George Stern (Vialis)
Big Data is een hot item. Verkeerskundigen lieten ‘informatie door datawetenschappelijke analyse’ tot nu toe liggen, maar die tijd is voorbij. Resultaten van datawetenschap op verkeerskundige logging worden in deze paper toegelicht. De use case gaat over de automatisering van verkeerskundige configuratie van een kruispunt binnen de Kwalititeitscentrale. Ook worden andere toepassingsgebieden geschetst waarvoor implementatie van kunstmatige intelligentie wordt ontwikkeld.
Subjectieve verkeersveiligheid objectief in beeld – Rotterdam Centrum
Auteurs: Mark van Schuylenburg (DTV Consultants) en Ger Lulofs (gemeente Rotterdam)
De gemeente Rotterdam ontvangt regelmatig signalen van verkeersonveiligheid in het centrum. Daarom onder het de oporzaken. Die kunnen worden samengevat in drie categorieën: gedrag van andere verkeersdeelnemers, drukte en inrichting en (on)zichtbaarheid van maatregelen. Naar aanleiding van de enquêteresultaten en een expertsessie zijn drie oplossingsrichtingen aangegeven: handhaving, campagne en inrichting. In deze paper geven we een inkijkje in maatregelen die toegepast kunnen worden om de subjectieve verkeersveiligheid beter in beeld te brengen.
Social Traffic Management
Auteurs: Ruud van den Dries, Bart Lijmbach (MAP traffic management) en Arwind Gajadien (Brand MKRS creative agency & Livecrowd)
De Social Traffic Management-benadering biedt een gepersonaliseerde verkeersinformatiedienst en een verkeersmanagementplatform. Het is voor een groot deel gestoeld op social media en gericht op het zo goed mogelijk combineren van vraag en aanbod om het reiscomfort te optimaliseren. Deze discussiepaper beschrijft de Social Traffic Management-benadering volgens de ervaring van de reiziger en geeft een doorkijk naar de toekomstige mogelijke vormen. Het is daarbij de tussenvorm van traditioneel verkeersmanagement naar toekomstige C-ITS toepassingen.
Openbaar vervoer voor Duin- en Bollenstreek: feiten en opties
Auteur: Joseph J.M. Evers (TU Delft)
Automobiliteit begint steeds meer vast te lopen en goed openbaar vervoer wordt een noodzaak, maar er zijn capaciteitsproblemen in de steden en soms ook schiet de inrichting ervan te kort. Deze ontwikkelingen treffen ook Duin- en Bollenstreek. Deze studie komt voort uit de vraag om de bereikbaarheid van Noordwijk en Noordwijkerhout tegen deze achtergrond te beoordelen en suggesties op te stellen ter verbetering. Omdat reizen de gemeentelijke grenzen overschrijdt, is gekeken naar Duin- en Bollenstreek als geheel.
Reactie plaatsen •