NVC-sessies: rijsnelheden meten en dialoog met burgers bevorderen
Op het Nationaal verkeerskundecongres vinden twee presentaties plaats over snelheden. De eerste gaat over een nieuwe methode om rijsnelheden te meten met floating car data. De tweede geeft de resultaten van een haalbaarheidsonderzoek naar een nieuwe tool die de gevoeligheid van snelheidsoverschrijding op locaties aangeeft en mede daarmee de dialoog tussen burger en ambtenaar bevordert.
Drie SWOV-onderzoekers hebben op initiatief van het ROF, ROVZ, ROVG en de provincie Utrecht verkend hoe risicofactoren in het verkeer (SPI’s) gemonitord kunnen worden. Deze presentatie gaat in op monitoring van de risicofactor ‘snelheid’. De ROV’s en provincie wilden graag meer zicht hebben op de onveiligheid van locaties waarover nog niet veel bekend is. Hiervoor leek het gebruik van floating car data (FCD, beter bekend als ‘speed profiles’) ideaal: data is reeds beschikbaar en de methode is non-invasief.
Rijsnelheden meten met floating car data
In deze studie is de bruikbaarheid van dergelijke gegevens voor verkeersveiligheid verkend. Er is gekeken naar de totstandkoming van ‘speed profiles’ en er is een vergelijking gemaakt van snelheidsgegevens uit FCD en meetlussen van dezelfde (provinciale) wegen en tijdsperioden. De onderzoekers concluderen dat FCD bruikbaar is om een beeld van de risicofactor snelheid op het wegennet te krijgen. Wel geven ze (op provinciale wegen) tot 20 procent lagere waarden aan.
Lees hier alvast de SWOV-paper
De WegWijzer, bevordert dialoog over snelheidsproblematiek
Jaro Donker en Geertje Hegeman van Royal HaskoningDHV hebben samen met Jan-Albert de Leur van de gemeente Heerhugowaard, de haalbaarheid onderzocht van een nieuwe tool die ondersteuning biedt in het proces rondom snelheidsremmende maatregelen.
Deze tool faciliteert de interactie tussen inwoners met klachten en gemeente-ambtenaren. Enerzijds lokt de tool de dialoog uit tussen deze twee partijen en anderzijds biedt het ondersteuning en inspiratie. Interactie, dialoog en inspiratie zijn de uitgangspunten voor het eerste prototype van de tool, die de ‘WegWijzer’ wordt genoemd. De tool betreft een geautomatiseerd programma dat een indicatie geeft van de gevoeligheid van een situatie voor snelheidsoverschrijding en van mogelijke snelheidsremmende maatregelen.
Met de uitslag van de tool en de bijbehorende factsheets van mogelijke maatregelen, kan de dialoog tussen burger en ambtenaren worden ondersteund. Deze tool is ontwikkeld in samenwerking en medewerking van verschillende organisaties (gemeenten, politie, CROW, SWOV, hogescholen en Royal HaskoningDHV), waardoor vanuit verschillende invalshoeken is meegedacht. De WegWijzer is op dit moment een werkende, openbare bètaversie en een praktijkproef is in ontwikkeling.
Lees hier alvast de paper over de WegWijzer
U kunt deze twee sessies of een sessie naar keuze volgen op het Nationaal verkeerskundecongres 2015 op 5 november in de Buitensociëteit in Zwolle
Reactie plaatsen •