NVC: dynamisch verkeersmanagement in de stad
De inleiders geven inzicht in de meerwaarde van dynamisch verkeersmanagement in de stad. Toepassing van DVM kan leiden tot verbetering van doorstroming, luchtkwaliteit én veiligheid. De inleiders zijn enthousiast over de mogelijkheden. U wordt uitgenodigd voor een discussie.
De Digitale Wegbeheerder (pilot: Jan van Galenstraat)
In de Jan van Galenstraat is een bottleneck ontstaan bij het laden en lossen bij het Food Center Amsterdam (FCA). Door ruimtegebrek blijven vrachtwagens rondjes rijden in de buurt, totdat er een plek vrij komt. De Digitale Wegbeheerder pakt dit probleem aan door een combinatie van slimme roostering en real-time routering.
Auteurs: Frank Ottenhof - TrafficLink | Karin van Eeden, Daphne van Leeuwen - Centrum voor Wiskunde en Informatica
Dynamisch verkeersmanagement in Leeuwarden
Deze presentatie gaat over het afstudeeronderzoek naar de vraag hoe dynamisch verkeersmanagement toegepast kan worden op de Westelijke Invalsweg in Leeuwarden. Uit analyse blijkt dat de Westelijke Invalsweg een goede locatie vormt voor dit onderzoek door de belangrijke functie van de weg, de verwachte hoge intensiteiten in de ochtendspits en de aanwezigheid van verkeerslichten. De maatregelen zijn gericht op: los lokale problemen lokaal op en schakel pas daarna naar een stedelijk niveau. Onder lokale maatregelen vallen bijvoorbeeld het prioriteren van bepaalde verkeersstromen bij verkeerslichten op basis van de actuele situatie. Op stedelijk niveau wordt voornamelijk gericht op het bieden van alternatieve routes om de verkeershinder op de weg te beperken.
Auteur: Arjen Kromkamp - Student Mobiliteit aan de NHL Hogeschool Leeuwarden
Klik hier voor een overzicht naar alle sessies met een korte samenvatting. Het NVC 2014 vindt plaats op 12 november in Media Plaza Jaarbeurs Utrecht. Reserveer alvast een plek.
Reactie plaatsen •