NVC 2013: verkeersmodellen als model
Welke dimensies zijn belangrijk in een verkeersmodel? Is er wel een accurate methode om ontwerpen van verkeerslichten door te rekenen? En hoe ziet de nieuwe generatie verkeersmodellen eruit? Het laatste nieuws over deze onderwerpen en meer hoort u op het Nationaal verkeerskundecongres op 6 november in ’s-Hertogenbosch.
Een voorspelling over modellen
Verkeersmodellen worden gebruikt om de verkeerssituatie te voorspellen. Daarbij zijn twee dimensies van belang: het detailniveau van het model en de beschikbare rekentijd. Het artikel van Victor Knoop en Serge Hoogendoorn (allebei TU Delft) analyseert de beide dimensies en voert argumenten aan om voor een bepaald niveau te kiezen. De auteurs geven voorbeelden van beschikbare modellen, maar gaan bovenal in op de te verwachten ontwikkeling. In het bijzonder gaan ze in op de mogelijkheden van een hoog aggregatieniveau en een dynamische beschrijving. Deze modelbeschrijving kan zeer relevant worden voor toekomstige maatregelen voor dynamisch verkeersmanagement.
Verkeerslichtenregelingen en grafentheorie
In dit paper presenteren Carl Stolz en Bart Veroude van DTV Consultants (delen van) een nieuwe methode voor het doorrekenen van ontwerpen voor voertuigafhankelijke verkeerslichtenregelingen. De methode is een verbetering ten opzichte van bestaande methoden, is sneller en kent minder uitzonderingen. Stolz en Veroude geven een overzicht van de stand van bestaande methoden, de belangrijkste elementen van de nieuwe methode en een blik op de toekomst.
De nieuwe generatie regionale verkeersmodellen
In deze discussiebijdrage bespreekt Wim van der Hoeven (Royal HaskoningDHV) het gebruik van meer scenario’s en van dynamische naast statische modellen in de planontwikkeling en besluitvorming in het verkeer en vervoer. In de praktijk zijn deze veranderingen een direct gevolg van maatschappelijke ontwikkelingen en daarop aansluitende nieuwe beleidsdoelen. Daarmee is het bouwen van puur statische modellen op basis van maar één scenario voor strategische planvorming in verkeer en vervoer achterhaald. In het verlengde daarvan moet het hanteren van meer beelden in de besluitvorming als verantwoording van grootschalige investeringen in infrastructuur gewoon worden. Wettelijke kaders en procedures moeten daarop aansluiten, om zo tot betere plannen te komen die recht doen aan de nieuwe realiteit in het menselijk gedrag.
Programma NVC 2013
Wilt u meer weten over verkeersmodellen en meediscussiëren, kom dan op woensdag 6 november naar het Nationaal verkeerskundecongres in ’s Hertogenbosch. In het NVC- programma leest u welke onderwerpen er nog meer aan bod komen.
Aanmelden
Heeft u zich nog niet aangemeld voor uw verkeerskundecongres? Dat kan hier.
Auteur: Marieke Hut
Reactie plaatsen •