NVC 2013: sturen met geld
De Nederlandse wegenbouw zit goed op de rit. Maar hoe zit het eigenlijk met het prijsbeleid? Deze discussie en andere onderwerpen kunt u volgen tijdens het Nationaal verkeerskundecongres op 6 november in ’s-Hertogenbosch.
Eerst bouwen, dan beprijzen: dan is het nu tijd voor beprijzen
In deze discussiebijdrage betogen Jan Ploeger (provincie Zuid-Holland), August Mesker (VNO NCW), Jaco Berveling (KiM) en Arnold Meijer (TomTom) dat Nederland zijn wegenbouwbeleid behoorlijk goed op orde heeft. Het bouwprogramma, zoals dat was voorzien in het SVV-2 uit 1991 is (gemeten in rijstrooklengte) ruimschoots uitgevoerd. Er zijn weliswaar wat minder auto(snel)wegen op nieuwe tracés aangelegd maar dat wordt ruimschoots gecompenseerd door de verbreding van bestaande wegen. Bijna twee keer zo veel wegen zijn verbreed dan was voorzien.
In het integrale verkeersbeleid was ook steeds prijsbeleid als component opgenomen, maar om politieke reden in het laatste Regeerakkoord geschrapt. Dat is onverstandig, want prijsbeleid leidt tot grote welvaart verhogende effecten. Nu aangetoond is dat het bouwprogramma op stoom ligt en de files afnemen, moet een discussie over prijsbeleid opnieuw worden gestart. Het recente SER energieakkoord over vermindering van de uitstoot van broeikasgassen geeft voldoende opening voor deze discussie.
Programma NVC 2013
Wilt u meer weten over sturen met geld en meediscussiëren, kom dan op woensdag 6 november naar het Nationaal verkeerskundecongres in ’s Hertogenbosch. In het NVC- programma leest u welke onderwerpen er nog meer aan bod komen.
Aanmelden
Heeft u zich nog niet aangemeld voor uw verkeerskundecongres? Dat kan hier.
Auteur: Marieke Hut
Reactie plaatsen •