NVC 2013: participatie van alle kanten bekeken
Hoe belangrijk is participatie bij de aanpak van verkeerskundige vragen? Moet de overheid meer ruimte geven aan particuliere initiatieven binnen het collectief vervoer? En is inspraak bij verkeersplannen eenvoudiger te maken? Het laatste nieuws over deze onderwerpen en meer hoort u op het Nationaal verkeerskundecongres op 6 november in ’s-Hertogenbosch.
Gouden tips voor succesvolle participatieprocessen
Natalie Veenkamp (DTV Consultants) stelt dat participatieprocessen een belangrijke rol spelen in onderzoek- en adviesprojecten en het aanpakken van verkeerskundige vraagstukken. Het mooiste is als er daarbij veel positieve energie, vertrouwen en draagvlak voor het eindresultaat ontstaan. En natuurlijk direct resultaat op straat. Maar wat is nu eigenlijk het geheim van succesvolle participatieprocessen? In haar paper licht Veenkamp zes gouden tips voor succesvolle participatieprocessen toe. Dit doet zij aan de hand van voorbeelden uit een uitgebreid participatieproces in de Witte de Withstraat in Rotterdam.
Ruimte voor particulier initiatief binnen collectief vervoer
Bezuinigingen zorgen voor steeds minder publieke middelen om onrendabele openbaar vervoerlijnen overeind te houden, zo stellen Frans Gommers (XTNT), Marije Peerdeman (XTNT) en Marcel Sloot (KpVV). Het schrappen van deze lijnen betekent een schraler vervoersaanbod. In dergelijke ‘dunne’ gebieden ontplooien burgers steeds vaker eigen initiatieven. Vanuit sociale betrokkenheid wordt kleinschalig maatwerk georganiseerd dat beter aansluit bij de vervoersvraag dan een overheid zou kunnen. Binnen het collectief vervoer zou de overheid zich veel meer moeten bezighouden met de vraag hoe zij de 'kracht van burgers' kan mobiliseren en ondersteunen, in plaats van alles alleen te willen doen. Dit vraagt wel om een andere manier van denken en doen. Tijdens de presentatie geeft XTNT hiervoor een aantal handvatten.
Participatie bij verkeersplannen: wanneer doe je het goed?
Eli Schapendonk (gemeente Wageningen) en Thijs van Duijn (Emotion) menen dat het goed organiseren van inspraak bij verkeers- en vervoersplannenlastig is. Bijvoorbeeld door het abstractieniveau en mogelijke tegenstelling tussen de maatschappelijke agenda en de politieke agenda. Daarnaast blijkt dat veel inspraakprocessen tot een eenzijdig (negatief) beeld leiden van de meningen over een plan en dat deze processen door een kleine groep worden gedomineerd. Tot slot hebben veel belanghebbenden geen zin om veel tijd en energie te steken in dit type processen.
In een poging om de inspraak bij verkeersplannen te vereenvoudigen en nieuwe doelgroepen te betrekken, is in Wageningen een online instrument ontwikkeld: de tool ‘Wageningen Praat Mee’. Meer hierover hoort u tijdens de presentatie.
Programma NVC 2013
Wilt u meer weten over verkeersplannen en participatie en meediscussiëren, kom dan op woensdag 6 november naar het Nationaal verkeerskundecongres in ’s Hertogenbosch. In het NVC- programma leest u welke onderwerpen er nog meer aan bod komen.
Aanmelden
Heeft u zich nog niet aangemeld voor uw verkeerskundecongres? Dat kan hier.
Auteur: Marieke Hut
Reactie plaatsen •