NVC 2013: parkeren en stallen centraal
Moeten we onbewaakt stallen niet afschaffen? Is Park en Bike de oplossing voor lokale verkeersproblematiek? En hoe zijn inkomsten en uitgaven rond parkeren goed te ramen? Het laatste nieuws over deze onderwerpen en meer hoort u op het Nationaal verkeerskundecongres op 6 november in ’s-Hertogenbosch.
Onbewaakt stallen van een fiets
Ook in het geval van het onbewaakt stallen van een fiets is het redelijk dat de gebruiker een bepaalde vergoeding betaalt, vindt Roeland de Korte (gemeente Alphen aan den Rijn). Er zijn momenteel enkele problemen op en rond grote onbewaakte parkeervoorzieningen voor fietsers; vaak voor het NS station van een grote stad. Er zijn of te weinig fietsenrekken of ze zijn van slechte kwaliteit. Om nu te bereiken dat fietsers zich netjes “gedragen” op een grote onbewaakte fietsenstalling stelt De korte voor dat de gebruiker een kleine vergoeding voor het mogen stallen van zijn fiets betaalt. Als de gebruiker moet betalen voor een onbewaakte fietsenstalling, blijft de kwaliteit van een dergelijke parkeervoorziening gewaarborgd. Dat lukt alleen als het in rekening brengen van een kleine vergoeding bij de gebruiker/fietser onderdeel uitmaakt van een serie andere maatregelen, die leiden tot het “upgraden” van deze parkeervoorziening, zoals voldoende openbare verlichting, genoeg bloembakken en voldoende prullenbakken.
Park en Bike, wordt het wat?
Om de bereikbaarheid van bestemmingen te kunnen vergroten ligt een combinatie van auto en (huur)fiets voor de hand. Op kleine schaal worden verschillende concepten uitgeprobeerd. Met verschillend succes overigens. De fiets biedt onmiskenbare voordelen om het laatste stukje van een reis te maken. Belangrijkste zijn wel dat fietsgebruik geen wachttijden kent en dat het de mogelijkheid biedt om tot precies op je bestemming te komen. Park en Bike, zoals de combinatie auto-fiets wordt genoemd, biedt volgens Hans Voerknecht (KpVV) en Frans de Kok (ANWB) de mogelijkheid om leefbaarheid van binnensteden te verbeteren of lokale parkeerproblematiek op te lossen. De ANWB en KpVV zijn elk vanuit hun eigen belangen met Park en Bike bezig gegaan. Momenteel wordt zoveel mogelijk samengewerkt om P+B van de grond te krijgen. In de workshop passeren succes- en faalfactoren de revue.
Ramen van inkomsten en uitgaven rond parkeren kan beter
De belangrijkste gegevens rond parkeren hebben de meeste gemeenten in verbrokkelde vorm beschikbaar. Wat levert het een gemeente op als die kennis in een handiger vorm beschikbaar zijn en wat moet je daar als gemeente dan wèl voor doen? In deze paper gaan Rob Jeuring (Ecorys) en Peter Schouten (Schouten Consult) in op een systematiek die Ecorys voor de gemeente Haarlem heeft ontwikkeld voor de raming van parkeerinkomsten. Deze systematiek maakt het mogelijk de inkomsten over een langere periode te monitoren, de gevolgen van beleidskeuzes voor de parkeerbegroting inzichtelijk te maken en een realistische begroting van de inkomsten op te stellen. De auteurs menen dat het gestructureerd opzetten, vullen en bijhouden van een goede ramingssystematiek van parkeerinkomsten is een investering die loont. Er is een grote verbeteringsslag mogelijk zonder de hele organisatie aan te passen.
Programma NVC 2013
Wilt u meer weten over parkeren en stallen en meediscussiëren, kom dan op woensdag 6 november naar het Nationaal verkeerskundecongres in ’s Hertogenbosch. In het NVC- programma leest u welke onderwerpen er nog meer aan bod komen.
Aanmelden
Heeft u zich nog niet aangemeld voor uw verkeerskundecongres? Dat kan hier.
Auteur: Marieke Hut
Reactie plaatsen •