NVC 2013: gedragsbeïnvloeding in het verkeer
Welke rol speelt gedrag in het goederenvervoer? Kan priming van invloed zijn op de verkeersveiligheid? En werken kleinschalige gedragsmaatregelen in het verkeer ook echt? Het laatste nieuws over deze onderwerpen en meer hoort u op het Nationaal verkeerskundecongres op 6 november in ’s-Hertogenbosch.
Goederenpsychologie: gedrag in goederenvervoer
De mobiliteitswereld is van oudsher technisch georiënteerd. In de personenmobiliteit zien we de laatste jaren steeds meer een verschuiving richting de ‘zachte’ kant van mobiliteit, gedragskennis en -beïnvloeding krijgen een steeds grotere rol. Jasper de Vries (XTNT), Gerard Tertoolen (XTNT) en Birgit Hendriks (Eco2City) stellen dat ook goederenvervoer bij uitstek een terrein lijkt waar de gedragscomponent een veel belangrijkere rol speelt dan nu wordt erkend en benut. XTNT en Eco2City voeren daarom een Europees project uit met als doel het gemeengoed maken van de mogelijkheden van het toepassen van gedragskennis in het goederenvervoer. Door niet alleen aanbod gericht te werken maar op voorhand al rekening te houden met elkaars belangen, motieven en weerstanden, is de kans op succes veel groter.
Onbewust de helm op!
Marco van der Linden (NHTV/SWOV) beschrijft in zijn paper een pilotonderzoek naar het effect van priming op het dragen van fietshelmen. Priming is het subtiel en meestal onbewust activeren van mentale representaties die van invloed zijn op gedrag. De groep proefpersonen bestond uit basisschoolkinderen in groep 5. Een deel van deze kinderen werd geprimed op het begrip ‘veiligheid’ door het maken van een woordzoeker, een ander deel kreeg een neutrale woordzoeker. Daarna werden zij meegenomen naar buiten voor een fietsoefening. Daarbij lag een helm duidelijk in het zicht en werd gemeten hoeveel kinderen een helm pakten. Hoewel in dit onderzoek slechts één vorm van priming is onderzocht, is het maar de vraag welke rol priming in het algemeen kan spelen voor de verkeersveiligheid. Negatieve attitudes tegen een principe als fietshelmen lijken sterker te zijn dan de prime. Verder onderzoek naar priming zal meer factoren waarvan priming afhankelijk is, in kaart kunnen brengen.
Kleinschalige gedragsmaatregelen smaken naar meer
Verkeersveiligheid rondom scholen en in woonwijken is een belangrijk thema binnen de gemeente De Bilt. Fysieke maatregelen zijn niet altijd mogelijk of wenselijk. De gemeente De Bilt en Goudappel Coffeng hebben in co-creatie een aantal experimentele gedragsmaatregelen uitgevoerd met het doel de verkeersveiligheid te vergroten.
De Julianaschool in Bilthoven is daarbij gestart met de Loopbus. Leerlingen uit één woonwijk lopen elke woensdagochtend gezamenlijk naar school. In Maartensdijk is een 3d-tekening met het woord “SLOW” op de weg aangebracht die automobilisten moet verleiden hun snelheid te verminderen. Richard van der Westen (gemeente De Bilt) en Matthijs Dicke-Ogenia (Goudappel Coffeng) nodigen deelnemers van het congres uit om de discussie aan te gaan welke experimentele gedragsmaatregelen nog mogelijk zijn om de verkeersveiligheid in woonwijken en rond scholen te bevorderen.
Programma NVC 2013
Wilt u meer weten over gedrag in het verkeer en meediscussiëren, kom dan op woensdag 6 november naar het Nationaal verkeerskundecongres in ’s Hertogenbosch. In het NVC- programma leest u welke onderwerpen er nog meer aan bod komen.
Aanmelden
Heeft u zich nog niet aangemeld voor uw verkeerskundecongres? Dat kan hier.
Auteur: Marieke Hut
Reactie plaatsen •