NVC 2012: Winkels, bereikbaarheid en omzet
Hoe kunnen de effecten van verkeersmaatregelen op de omzet van een winkel berekend worden? U hoort het tijdens het Nationaal verkeerskundecongres op 31 oktober in ’s-Hertogenbosch.
Omzeteffecten van verkeersmaatregelen
Begin jaren negentig constateerde het NEI dat het niet mogelijk is om gegeneraliseerde effecten van verkeersmaatregelen op het functioneren van bedrijven vast te stellen. Sjoerd Stienstra (Sj. Stienstra Adviesbureau stedelijk verkeer BV) laat tijdens het NVC horen hoe dit wél kan. Aan de hand van verschillende praktijkvoorbeelden laat hij zien welke onderzoeksmethoden ingezet kunnen worden om omzeteffecten van verkeersmaatregelen in kaart te brengen. Hierbij maakt hij onderscheid tussen de korte en langetermijneffecten.
Aantrekkelijke bereikbaarheid van winkels
Winkeliers denken dat het van essentieel belang is dat hun winkel goed per auto bereikbaar is en dat er voldoende parkeervoorzieningen zijn. In tegenstelling tot wat winkeliers verwachten is het vaak de fietser die voor meer omzet zorgt. Hans Voerknecht (KpVV) laat met twee KpVV-mythes zien hoe bereikbaarheid per auto en (gratis) parkeren worden overschat. Hij presenteert hoe gemeenten hun winkelgebieden aantrekkelijker kunnen maken in relatie tot de bereikbaarheid.
Programma NVC 2012
Wilt u ook meer weten over de relatie tussen bereikbaarheid en omzet voor winkeliers, kom op woensdag 31 oktober naar het Nationaal verkeerskundecongres in ’s-Hertogenbosch. In het NVC-programma leest u welke onderwerpen er nog meer aan bod komen.
Aanmelden
Heeft u zich nog niet aangemeld voor uw verkeerskundecongres? Dat kan hier.
NVC nieuws
Lees hier meer nieuwsberichten over de onderwerpen die tijdens het NVC worden gepresenteerd.
Auteur: Joske van Lith
Reactie plaatsen •