NVC 2012: Wat betekent minder verkeersborden voor aansprakelijkheid?
Hoeveel verkeersborden heeft uw gemeente nog? Stelt u zich eens voor dat er geen één verkeersbord meer staat, weet u dan waar u aan toe bent? U kunt erover mee praten tijdens het Nationaal verkeerskundecongres op 31 oktober in 's-Hertogenbosch!
Steeds meer gemeenten verwijderen overbodige verkeersborden, zoals onlangs in Leeuwarden. Heeft de weggebruiker baat bij minder verkeersborden? Volgens Roeland de Korte (gemeente Alphen aan den Rijn) moet de wegbeheerder in elke situatie de afweging maken of het desbetreffende verkeersbord een toegevoegde waarde heeft. Daarom vindt hij het van belang dat de gemeente of wegbeheerder eerst saneringsregels opstelt. Aangezien deze materie nog in de kinderschoenen staat wil Roeland de Korte graag met u in gesprek over het ontbordingsbeleid.
Aansprakelijkheid wegbeheerder
In aansluiting op het ontbordingsbeleid gaat Lisette Schreuder (ANWB) in op de aansprakelijkheid van de wegbeheerder. Als er minder borden worden geplaatst voldoet de wegbeheerder dan nog aan de normen die gesteld worden aan de weguitrusting? Het is dus van belang om te weten aan welke concrete normen er aan de weg- en weguitrusting worden gesteld. In deze workshop wordt ingegaan op de concrete, wettelijke normen die bepalen hoe een weg eruit moet zien; zowel ten aanzien van de vormgeving van de weg en weguitrusting, als het al dan niet plaatsen van verkeersboren en –tekens.
Parkeren in Shared Space
In het verlengde van de voorgaande onderwerpen ligt de vraag of de verantwoordelijkheid niet bij de weggebruiker zelf gelegd kan worden, zonder toevoeging van verkeersborden en -tekens. Zo is het idee dat een Shared Space gebied, in haar meest pure vorm, geen enkel verkeersbord heeft. Kan de verantwoordelijkheid van de overheid worden neergelegd bij de weggebruiker? Hoe gaan de omwonenden van een Shared Space gebied dan om met bijvoorbeeld parkeren? Ontstaat er een parkeerchaos of blijkt de samenleving een groot probleemoplossend vermogen te hebben, zodra het gaat om de inrichting van hun eigen openbare ruimte? Sjoerd Nota (Kenniscentrum Shared Space) en Dick van Veen (Mobycon) willen hierover met u discussiëren op het NVC.
Programma NVC 2012
Wilt u ook meer weten over de inzet van verkeersborden en mee discussiëren, kom op woensdag 31 oktober naar het Nationaal verkeerskundecongres in ’s Hertogenbosch. In het NVC-programma leest u welke onderwerpen er nog meer aan bod komen.
Lees meer over de andere onderwerpen die tijdens het NVC worden besproken:
Minder verkeersborden: wat betekent dat voor aansprakelijkheid?
Beter werken aan de weg en minimale capaciteitsreductie
Shared space en natuurlijk sturen
Auteur: Joske van Lith
Reactie plaatsen •