NVC 2012: vier keer verkeersveiligheid
Hoe werkten het snelheidsslot en de snelheidsmonitor om verkeershufters in te tomen? Hoe zit u snel hoe het staat met de verkeersveiligheid én bereikbaarheid in uw gemeente? Op welke manier biedt decentraal ontwikkelde, gebiedsspecifieke verkeersveiligheidsbeleid kansen voor andere regio’s? Stadsregio's hebben immers ook buitengebieden! SWOV knoopt de lessen uit de regio aan elkaar. En het CROW pakt de veiligheid van motorrijders aan door alle richtlijnen te controleren op motorvriendelijkheid. Het laatste nieuws over deze onderwerpen en meer hoort u op het Nationaal verkeerskundecongres op 31 oktober in ’s-Hertogenbosch.
De pilot snelheidslot en –monitor voor grove overtreders
DTV Consultants en Rijkswaterstaat doen verslag van een praktijkonderzoek naar het gebruik van in-vehicle technologie om verkeershufters aan te pakken. Voor deze proef zijn twee systemen ontworpen, gebouwd en getest om snelheidsovertredend gedrag te beteugelen: het snelheidsslot dat de auto continu begrenst op de ter plaatse geldende snelheidslimiet en de snelheidsmonitor die in de auto visuele en auditieve feedback geeft bij overschrijdingen van de snelheidslimiet. Het systeem was gedurende drie maanden werkzaam in de provincies Noord- en Zuid Holland. In de presentatie wordt antwoord gegeven op de belangrijkste onderzoeksvragen.
Dashboard Verkeer
VIA.nl heeft onderzoek verricht naar de positie van de verkeersveiligheid en bereikbaarheid van de Nederlandse gemeenten en deze resultaten (VIA: ‘ze liegen er niet om’)beschikbaar gesteld via een app voor iPhone én iPad: ViaStat Dashboard. Met deze app kunnen bestuurders van overheden én burgers inzicht krijgen in de verkeersveiligheid én bereikbaarheid van hun gemeente. Enkele resultaten: 43 procent van de gemeenten scoort onveilig en 34 procent van de gemeenten scoort slecht op bereikbaarheid. Meer hierover tijdens de presentatie.
Decentrale verschillen (beter) benutten voor verkeersveiligheid
De decentralisatie van het beleid gaat ervan uit dat er regionaal en lokaal beter ingespeeld kan worden op de gebiedsgebonden condities, mogelijkheden en problemen. Betekent dit dat beleid ook andere accenten moet hebben in gebieden met gebiedsgebonden kenmerken. Zouden plattelandsregio’s andere speerpunten in zetten dan stadsregio’s? Hoewel er natuurlijk grote verschillen zijn binnen deze gebieden, zijn er ook overeenkomsten. De stadsregio’s kennen ook immers ook buitengebieden. Welke aanknopingspunten kan dat bieden voor beleid en welke lessen zijn er van elkaar te leren? SWOV geeft recente inzichten op dit gebied en een doorkijk naar de mogelijkheden die regionale verschillen kunnen bieden voor het verder verbeteren van de verkeersveiligheid in Nederland.
Een motorrijder verdient ook een veilige infrastructuur
Johan Janse, JJAdvies en Hillie Talens van het CROW gaan dieper in op de rol van de motorrijder in het verkeer, op de verkeersveiligheidssituatie van deze verkeersdeelnemers, en op de eisen die gesteld moeten worden aan ‘een veilige weg voor motorrijders’. In 2010 is het ‘Actieplan verbetering verkeersveiligheid motorrijders’ samengesteld. Het CROW heeft de handschoen opgepakt en laat nu alle CROW-richtlijnen doorlichten op motorvriendelijkheid en wil zo komen tot een herziening van het ‘Handboek gemotoriseerde tweewielers’ uit 2003. Het laatste nieuws hierover.
Pecha kucha
Bovenstaande onderwerpen worden in een pecha kucha bijeenkomst behandeld: elk onderwerp wordt in 20 slides gepresenteerd, in een totale tijd van 6 minuten en 40 seconden; iedere afbeelding wordt 20 seconden getoond. Daarnaast is er ruimte voor discussie en vragen.
Programma NVC 2012
Wilt u meer weten over verkeersveiligheid en meediscussiëren, kom dan op woensdag 31 oktober naar het Nationaal verkeerskundecongres in ’s Hertogenbosch. In het NVC- programma leest u welke onderwerpen er nog meer aan bod komen.
Aanmelden
Heeft u zich nog niet aangemeld voor uw verkeerskundecongres? Dat kan hier
Reactie plaatsen •