NVC 2012: Shared Space en natuurlijk sturen
Wat heeft het Shared Space-experiment van Hans Monderman ons opgeleverd? En hoe wordt 'natuurlijk sturen' in Gelderland toegepast? U hoort het op het Nationaal verkeerskundecongres op 31 oktober in 's-Hertogenbosch!
Inmiddels zijn we 15 jaar verder en heeft Shared Space zich ontwikkeld van trial and error naar wetenschappelijk onderzoek; van proberen in het veld, overtuigen, naar een Europees project.
Zijn er grenzen aan de toepasbaarheid van Shared Space? Hoe bundelen we alle ervaringen en kunnen we leren van elkaar? Tijdens het Nationaal verkeerskundecongres op 31 oktober gaat Pieter de Haan, coördinator van het Kenniscentrum Shared Space, in op deze aspecten van Shared Space.
Tijdens het congres worden onder andere de aanpak en resultaten in Gelderland besproken.
Gelderland gaat verkeersgedrag met natuurlijk sturen beïnvloeden
Hoe realiseren we een cultuuromslag bij de weggebruiker om zelf verantwoordelijkheid te nemen en de eindeloze hoeveelheid verkeersmaatregelen een halt toe te roepen? Het Regionaal Orgaan Verkeersveiligheid Gelderland (ROVG) verkent de mogelijkheid om ‘natuurlijk sturen’ in Gelderland toe te passen. Het nieuwe in dit project is dat ‘spelenderwijs’ gezocht is naar de toepassing van voor wegontwerpers nog weinig toegankelijke en exploreerbare kennis van waarnemingsfysiologie en –psychologie. Verkeersontwerpers krijgen tools aangereikt voor gebieds- en omgevingsgericht ontwerpen met natuurlijk sturen.
Programma NVC 2012
Wilt u ook meer weten over Shared Space of ervaringen delen, kom op woensdag 31 oktober naar het Nationaal verkeerskundecongres in ’s Hertogenbosch. In het NVC- programma leest u welke onderwerpen er nog meer aan bod komen.
Lees meer over de andere onderwerpen die tijdens het NVC worden besproken:
Minder verkeersborden: wat betekent dat voor aansprakelijkheid?
- Beter werken aan de weg en minimale capaciteitsreductie
- 80 km-wegen
- Nederland in 2030
- Shared Space en natuurlijk sturen
Auteur: Julia Breeuwsma
Reactie plaatsen •