NVC 2012: Schoolomgeving
Bij de ingang van een basisschool is het altijd een drukte van belang; aankomende en vertrekkende ouders en kinderen per fiets, auto of te voet. Hoe kan een schoolomgeving zo veilig mogelijk ingericht worden om het aantal ongelukken te beperken? U hoort het op het Nationaal verkeerskundecongres op 31 oktober in 's-Hertogenbosch!
Kinderen in de basisschoolleeftijd vormen een kwetsbare groep verkeersdeelnemers. De rit naar school is een dagelijkse leerervaring voor ze. En zelfs als ze de rit er naartoe goed zijn doorgekomen is de schoolomgeving zelf een volgende uitdaging. Fout geparkeerde of wachtende auto’s, onoverzichtelijke oversteekplaatsen, een onduidelijke ingang tot het schoolterrein zijn de laatste hindernissen die nog overwonnen moeten worden. Inge Mijnders (Grontmij) vindt dat iedere schoolomgeving vraagt om een maatgerichte aanpak op basis van 3 E’s: Engineering, Education en Enforcement. Oftewel inrichting, inzicht ontwikkelen en handhaving. Aan de hand van praktijkvoorbeelden gaat Inge Mijnders in op de ervaringen van deze aanpak.
Leidraad inrichting veilige schoolomgeving
De presentatie van Mirjam Visser (Vialis) gaat ook in op de behoefte om schoolomgevingen veiliger te maken. DHV heeft in opdracht van de Stadregio Amsterdam de Leidraad Inrichting Veilige Schoolomgeving opgesteld. In deze leidraad is de inrichting van tien schoolzones, verspreid over Nederland, onder de loep genomen. Aan de hand van verschillende voorbeelden worden in de leidraad tips gegeven om de schoolomgeving op een effectieve manier veiliger te maken. Zoals, hoe maak je een schoolzone herkenbaar in samenhang met de omgeving, wat kun je met periodieke verkeersmaatregelen bereiken en hoe ga je om met parkeerproblemen? De opgestelde leidraad is de afgelopen periode door een groot aantal gemeenten binnen de Stadregio Amsterdam toegepast. Tijdens het NVC presenteert Mirjam Visser hoe werkbaar deze leidraad is in de praktijk en of de gekozen oplossingen passend zijn.
Evaluatie veilige schoolomgeving in Groningen
Groningen is in 2006 gestart met het zogenoemde schoolomgevingenplan. Naar aanleiding daarvan is de omgeving van 48 reguliere basisscholen aangepast. Op dit moment is de evaluatie van het project gestart en de eerste inzichten wil Edwin Papjes graag met u delen tijdens het NVC.
Programma NVC 2012
Wilt u ook meer weten over de inzet van verkeersborden en mee discussiëren, kom op woensdag 31 oktober naar het Nationaal verkeerskundecongres in ’s Hertogenbosch. In het NVC-programma leest u welke onderwerpen er nog meer aan bod komen.
Lees meer over de andere onderwerpen die tijdens het NVC worden besproken:
Minder verkeersborden: wat betekent dat voor aansprakelijkheid?
Beter werken aan de weg en minimale capaciteitsreductie
Shared space en natuurlijk sturen
Auteur: Joske van Lith
Reactie plaatsen •