NVC 2012: De voetganger centraal
Welke maatregelen zijn er te nemen om het aantal ongevallen bij senioren terug te dringen? Tijdens het Nationaal verkeerskundecongres op 31 oktober in ’s-Hertogenbosch kunt u onder andere meepraten over deze vraag.
Verplaatsingsongevallen bij senioren
Jaarlijks lopen naar schatting 700.000 verkeersdeelnemers letsel op door een verkeersongeval. De laatste vijf jaar is een negatieve trend te zien en neemt het aantal ziekenhuisopnamen en behandelingen op de Spoedeisende Hulp toe. Deze ontwikkeling is met name te zien bij oudere verkeersdeelnemers. Rob Methorst (RWS), Karin Klein Wolt en Hidde Toet (VeiligheidNL) gaan in op de soort ongevallen, ernst van het letsel naar leeftijd, mobiliteit en opgelopen letsel. Hoe komen dit soort ongevallen tot stand en welke maatregelen zijn er te nemen, tijdens het NVC hoort u het.
De voetganger centraal in Voetendaal
Hoe benut je de voordelen van integraal gemeentelijk beleid op voetgangers en lopers? Emile Oostenbrink (CROW) gaat in een interactieve sessie met u op zoek naar de handvatten om een beleidsvisie te ontwikkelen met daarin de positie van voetgangers centraal. Aan de hand van úw argumenten maakt CROW een publicatie voor het opstellen van een beleidsvisie met daarin de positie van de voetganger verankerd.
Placemaking op de binnenring van Eindhoven
Eindhoven wil in het kader van de Strategische Mobiliteitsagenda 2012-2025 meer ruimte bieden aan voetgangers, fietsers en (hoogwaardig) openbaar vervoer. Met een workshop Placemaking door SOAB kregen ambtenaren meer zicht op de ruimte voor langzaam verkeer, de bus én meer kwaliteit in de openbare ruimte. Centraal in deze workshop stond de vraag: Hoe kan het oversteken over de binnenring opgelost worden? Tijdens het NVC hoort u wat deze workshop heeft opgeleverd en hoe u deze methode kunt toepassen.
Kloktijd versus belevingstijd
Hoe kan het doorgaande verkeer op de binnenstadsring van ’s-Hertogenbosch verminderd worden, waarbij de leefbaarheid, de bereikbaarheid en de economische vitaliteit van de binnenstad worden verbeterd? Een maximumsnelheid van 30 kilometer op de binnenstadsring moet leiden tot een sterke vermindering van het doorgaande verkeer. Deze maatregel levert een langere reistijd op. Hoe kan de reistijdbeleving positief worden ervaren ook al is de reistijd langer? Adriaan Walraad (gemeente ’s-Hertogenbosch) gaat met u tijdens het NVC in gesprek hoe ruimtelijke kwaliteit de tijdsbeleving positief kan beïnvloeden.
Pecha kucha
Bovenstaande onderwerpen worden in een pecha kucha-sessie behandeld: elk onderwerp wordt in 20 slides gepresenteerd, in een totale tijd van 6 minuten en 40 seconden; iedere afbeelding wordt 20 seconden getoond. Daarnaast is er ruimte voor discussie en vragen.
Programma NVC 2012
Wilt u ook meer weten over de toepassing van sensoren in het verkeer, kom op woensdag 31 oktober naar het Nationaal verkeerskundecongres in ’s Hertogenbosch. In het NVC-programma leest u welke onderwerpen er nog meer aan bod komen.
Aanmelden
Heeft u zich nog niet aangemeld voor uw verkeerskundecongres? Dat kan hier.
NVC nieuws
Lees hier meer nieuwsberichten over de onderwerpen die tijdens het NVC worden gepresenteerd.
Auteur: Julia Breeuwsma
Reactie plaatsen •