NVC 2012: Bereikbaarheid in de stad
Een evenement zorgt bij aankomst en vertrek voor een piekbelasting op de verkeersstromen in de stad. Hoe voorkom je oponthoud in de stad door evenementenverkeer? U kunt erover meepraten tijdens het Nationaal verkeerskundecongres op 31 oktober in 's-Hertogenbosch!
Bereikbare Brabanthallen
Het NVC wordt gehouden in de Brabanthallen. Niet voor niets natuurlijk, want deze locatie is goed bereikbaar en er is voldoende parkeergelegenheid. Hoe zorgt de gemeente ’s Hertogenbosch ervoor dat deze extra belasting op de verkeersstromen niet ten koste gaat van de leefbaarheid van de stad? De gemeente ’s Hertogenbosch heeft met provincie Noord-Brabant, Rijkswaterstaat, de Brabanthallen en omliggende wijken samengewerkt aan een aanpak. De gezamenlijke aanpak levert een pakket aan maatregelen op dat ingezet kan worden tijdens evenementen. Astrid Zwegers en Eric Greweldinger (gemeente ’s Hertogenbosch) presenteren de maatregelen en evaluatiegegevens.
Gastvrij Zwolle
Zwolle streeft naar een plek in de top tien van meest gastvrije steden. Om dit te bereiken investeert de gemeente in een betere bereikbaarheid, maar op de korte termijn brengt dit grote en langdurige werkzaamheden met zich mee. Daarom ontwikkelt Zwolle bereikbaarheidsarrangementen en zet in op spreiding: in tijd, over routes, over (parkeer)locaties en over vervoerwijzen. De essentie van bereikbaarheidsarrangementen is dat het aanbod, de beleving en de waardering van de verplaatsing en het doel van de verplaatsing niet meer los van elkaar gezien worden. De bezoeker moet meerwaarde ervaren door het kiezen van een arrangement. Syp Tjepkema (gemeente Zwolle) en Ed Graumans (Met Graumans) presenteren de ontwikkeling van de arrangementen op 31 oktober tijdens het NVC.
Ruimte voor de tweewielers
Files, parkeerproblemen, teruglopende binnenstadbezoekers, leegstand van winkels: de bereikbaarheid en leefbaarheid van de binnenstad staat onder druk. RAI en SOAB hebben een strategie ontwikkeld om de (elektrische) tweewieler als oplossing in te zetten voor stedelijke mobiliteit. Echter is de infrastructuur in de steden nog niet toegerust op deze groeiende groep tweewielers en ook de gedragscomponent moet verbeterd worden. De brommers, scooters en (snor)fietsen worden vaker gezien als last dan als lust. Gemma Warmerdam (RAI) en Ineke Spapé (SOAB) gaan tijdens het NVC in op de nog te nemen stappen om een stad ‘tweewielerproof’ te maken.
Programma NVC 2012
Wilt u ook meer weten over de bereikbaarheid van de stad, kom op woensdag 31 oktober naar het Nationaal verkeerskundecongres in ’s Hertogenbosch. In het NVC-programma leest u welke onderwerpen er nog meer aan bod komen.
Aanmelden
Heeft u zich nog niet aangemeld voor uw verkeerskundecongres? Dat kan hier.
NVC nieuws
Lees hier meer nieuwsberichten over de onderwerpen die tijdens het NVC worden gepresenteerd.
Auteur: Julia Breeuwsma
Reactie plaatsen •