NVC 2012: 80 km-wegen
Is het concept ‘Langzaam Rijden Gaat Sneller’ ook toepasbaar op wegen buiten de bebouwde kom? En kunnen de gevolgen van bermongevallen worden verminderd door herinrichting van de berm? U hoort het op het Nationaal verkeerskundecongres op 31 oktober in 's-Hertogenbosch!
Volgens Henk Tromp (Goudappel) is ‘Langzaam Rijden Gaat Sneller’ (LRGS) een bewezen inrichtingsconcept voor stedelijke ontsluitingswegen. Hij vindt het een interessante gedachte om LRGS ook buiten de bebouwde kom toe te passen. En wil zijn ideeën en beelden daarbij met vakgenoten toetsen tijdens het NVC. Want hoe kan bijvoorbeeld een vanzelfsprekende LRGS-kruising buiten de bebouwde kom worden gerealiseerd en hoe ver kan de snelheid van de hoofdstroom worden beperkt zonder de doorstroming te bemoeilijken?
Een diepteonderzoek naar bermongevallen
Een tweede bijdrage over 80 km-wegen is ingediend door SWOV. SWOV heeft 143 bermongevallen bestudeerd om te achterhalen of de inrichting van de berm van wezenlijk belang is voor de afloop van een bermongeval. Er zijn interviews afgenomen met de ongevalbetrokken automobilisten, voertuiginspecties en weginspecties om meer inzicht te krijgen in de factoren die een rol spelen bij het ontstaan en de afloop van bermongevallen. Tijdens het NVC worden de resultaten besproken die betrekking hebben op de verkeerstechnische aspecten, zoals de boogstraal van bochten, de kwaliteit van de berm, de obstakelvrije zone, de aanrijroutes en de maatvoering van dwarsprofiel en berminrichting. Al deze aspecten zijn getoetst aan de hand van de richtlijnen uit CROW-publicaties. Aan de hand daarvan wil SWOV duidelijk maken of het niet voldoen aan deze richtlijnen een rol heeft gespeeld bij het ontstaan en de afloop van de bestudeerde bermongevallen.
EuroRAP: sterrenwaardering aan het provinciale wegennet
In 2011 heeft de ANWB het startschot gegeven voor het testen van de verkeersveiligheid van de provinciale weginfrastructuur in Nederland, op basis van het zogenoemde European Road Assessment Programme (EuroRAP). Met speciale meetapparatuur en software wordt de verkeersveiligheid van de provinciale weginfrastructuur in kaart gebracht. De resultaten geven wegbeheerders inzicht in de zwakke delen van hun netwerk. Frank Twiss (ANWB) presenteert de voordelen van deze methode en hoe provincies daarmee doelen kunnen stellen aan de veiligheid van hun wegennet.
Programma NVC 2012
Wilt u ook meer weten over de inrichting van 80 km-wegen en mee discussiëren, kom op woensdag 31 oktober naar het Nationaal verkeerskundecongres in ’s Hertogenbosch. In het NVC- programma leest u welke onderwerpen er nog meer aan bod komen.
Lees meer over de andere onderwerpen die tijdens het NVC worden besproken:
Minder verkeersborden: wat betekent dat voor aansprakelijkheid?
- Beter werken aan de weg en minimale capaciteitsreductie
- 80 km-wegen
- Nederland in 2030
- Shared Space en natuurlijk sturen
Auteur: Julia Breeuwsma
Reactie plaatsen •